Hopp til innhold

Skylder på politikerne for Flaggrute-kutt

Norled-direktøren sier at Flaggruten måtte legges ned fordi politikerne i Hordaland og Rogaland stemte for egne rutetilbud.

Flaggruten Tidebris.

SISTE REIS: 31. desember er det slutt, når Flaggruten har sin siste reis fra Stavanger til Bergen. De to Flaggrute-skipene blir da satt inn i andre ruter, ifølge Norled. Foto: Tone Berge.

Da fylkeskommunen i Hordaland i fjor valgte å legge ut nye båtruter mellom Bergen og Sunnhordland, ble passasjergrunnlaget til Flaggruten truet.

Spikeren i kisten for båtforbindelsen mellom Vestlandets storbyer kom da Rogaland i sommer la ruten Stavanger-Haugesund ut på anbud.

– Det var da vi tok beslutningen om å legge ned, sier Ivan Fossan, administrerende direktør i Norled.

Triste passasjerer

Fossan vil likevel ikke fordele skyld blant politikerne.

– Det har jo neppe vært hensikten. Politikerne har nok ikke vært klar over konsekvensene anbudene fikk. Det er disse rokeringene i rutetilbudet som gjør at vi anser det som nødvendig å legge ned, dessverre, sier Fossan til NRK.

Tidebris Flaggruten

–TRIST: Ingrid Stalheim Hillestad og Margaret Veivåg kom i dag i land med «MS Tidebris». - Det er sørgelig at båttilbudet vårt legges ned, sier de to.

Også Ingrid Stalheim Hillestad og Margaret Veivåg synes nedleggelsen er trist.

De var to av passasjerene som skrittet i land på Strandkaien i formiddag, etter å ha bordet «MS Tidebris» på Stord i formiddag.

– Så lenge båten går til Stord, så er jeg fornøyd med det, sier Hillestad.

Også KrF-leder Knut Arild Hareide synes nedleggelsen er sørgelig.

– Jeg har selv tatt Flaggruten veldig mange ganger. For folk i Sunnhordland har dette vært en av de beste måtene å komme seg til Bergen og Stavanger på, sier Hareide til NRK.

Krig mellom fylkespolitikerne

I Rogaland skylder fylkespolitikerne på sine kolleger i Hordaland for at Flaggruten er historie fra nyttår av.

Knut Arild Hareide

BÅTBRUKER: Knut Arild Hareide (KrF) synes det er leit at Flaggruten legges ned.

Foto: Christensen, Marte / NTB scanpix

– Det har ikke stått på oss, for det er ikke vi som har konsesjon i Hordaland. Når de ikke ønsker å opprettholde tilbudet, så må vi bøye oss for det, sier Ellen Solheim, leder av samferdselsutvalget i Rogaland.

Solheim mener det nå er opp til Hordaland å redde Flaggruten.

– Helt feil, svarer Tom-Christer Nilsen (H), fylkesordfører i Hordaland.

– Solheim misforstår saken. Dette er ikke noe samarbeid som er avsluttet, for noe samarbeid rundt den helkommersielle Flaggruten har aldri eksistert, sier Nilsen.

Han avviser at politikerne kan redde det tradisjonsrike båtstrekket.

– Det er ikke vi som kan redde Flaggruten, men vi skylder våre passasjerer i Sunnhordland å se om vi kan tilpasse vårt rutetilbud til de områdene som nå mister Flaggrutens anløp, sier fylkesordføreren.

Flaggruten mellom Bergen og Stavanger kan bli nedlagt fra nyttår.

SE VIDEO: Flaggruten kan bli nedlagt

Sparer miljøet for utslipp

Flaggruten har rundt 200.000 passasjerer i året, men kun ti prosent av disse krysser fylkesgrensene.

Det er disse 20.000 som i størst grad vil savne båttilbudet mellom Stavanger og Bergen.

For brorparten av de reisende vil de nye rutepakkene mellom Sunnhordland og Bergen og Stavanger og Haugesund veie opp for tapet.

Miljøet vil imidlertid tjene på at flere velger buss foran hurtigbåt.

– Gode bussruter er ofte raskere og mer kostnadseffektivt enn båtruter. Og ikke minst er buss mer miljøvennlig, sier kommunikasjonsleder Harald Aas i Transportøkonomisk institutt, som understreker at han ikke har spesifikk kjennskap til Flaggruten.

Sammenlikner man passasjerbelegget, er hurtigbåt sågar mer skadelig for miljøet enn fly.

– Ofte er belegget dårlig. Derfor er hurtigbåt et av de mest forurensende transportmåtene som finnes, hvis man sammenligner passasjerkilometer, sier Aas.