– Jeg skulle gjerne sagt ja, men det ærlige svaret blir nei, sier Henning Warloe på spørsmål om han kan love ren luft i Bergen i 2015.
I slutten av januar skal bystyret i Bergen vedta en ny liste med tiltak, for å få slutt på helseskadelig luft i byen.
Som ansvarlig byråd for klima og miljø i Bergen, er det Warloe som legger fram tiltakene. Samtidig innrømmer han at han ikke tror tiltakene vil løse de langvarige luftproblemene.
Warloe mener kommunepolitikernes verktøykasse mangler de nødvendige tiltakene.
Giftig i 10 av 11 år
Luften i Bergen har ulovlig høye verdier av nitrogendioksid. Luften har blitt målt og registrert siden 2003, og verdiene har vært over dagens helsekrav i 10 av 11 år.
Slik var det også i 2014, og Warloe tror ikke han får gjort nok til at 2015 vil bli bedre.
– Enn så lenge er vi avhengig av at det er tilstrekkelig mange dager i Bergen der det er nedbør og regn, sier Warloe som har tatt initiativ til å møte regjeringen for å forsøke å få flere verktøy.
Det er målingene av de årlige konsentrasjonene av nitrogendioksid (NO2), som er det største problemet i Bergen. Kommunen har unngått de største ekstremmålingene de siste årene.
– Jeg skulle ønske at vi kunne ha sterkere lut mot skip i havnen, og at vi kunne innført høyere avgifter for de dieselkjøretøyene som forurenser mest. Det kan vi ikke i dag, og det må vi få gjort noe med.
– Bruker ikke verktøyene
– Dette er ikke overraskende, sier Harald Schjelderup, Arbeiderpartiets gruppeleder i Bystyret.
Han får støtte fra Julie Andersland, gruppeleder i Venstre.
– Jeg har heller ikke tro på at tiltakene gjør susen, sier Andersland.
Opposisjonslederne mener byrådet må ta ansvar for svake tiltak. De mener Warloe og det byrådet ikke har vist vilje til å strupe den største kilden til helseskadelig luft – biltrafikken.
– Byrådet burde ha gjort mer, i samarbeid med andre, for å få tiltak mot trafikkvekst, sier Andersland.
– Byrådspartiene har ikke vært villige til å bruke de verktøyene de faktisk har, sier Schjelderup.
Vil endre regelverket
Løsningen Warloe mener må til, er høyere avgifter for verstingene i trafikken, biler og skip som slipper ut mest. Det har han ikke anledning til i dag, uten å få med seg samferdselsdepartementet. Venstre på Stortinget har foreslått å gi lokalpolitikere hjemmel til en rekke nye tiltak, som å forby dieselbiler i bytrafikken.
Er det ikke et paradoks å legge fram en tiltaksliste som du selv mener ikke er nok?
– Jo, men derfor har vi også startet et arbeid i forhold til regjering og Stortinget. Vi må få dem med, sier Warloe.