– Vi stemmer primært for Bryggen, fordi vi mener det er den beste løsningen. Men nå har vi kommet med en løsning som sikrer punktet om kontinuerlig utbygging av Bybanen, sier gruppeleder Marita Moltu (KrF).
Høyre, KrF og Frp kalte inn til en pressekonferanse på rådhuset i dag. Der kom det frem at KrF etter mye frem og tilbake nå vil stemme for å legge Bybanen i tunnel gjennom Bergen sentrum.
I forhandlingene med de to andre byrådspartiene Høyre og Frp har KrF fått inn et punkt om at tilleggsutredningene av tunnelinnslaget i Vetrlidsallmenningen skal fremmes som en egen sak for bystyret.
– Den store forskjellen er at dette legges frem som egen sak for bystyret. Tunnelen i Vetrlidsallmenningen er ikke utredet på samme måte som andre deler av strekningen, sier byrådsleder Ragnhild Stolt-Nielsen (H).
Dette vil imidlertid ikke føre til at bystyret vil ta stilling til saken om trasevalg på nytt. Dermed er det klart at det kun er traseen med tunnel ved Kjøttbasaren bergenspolitikerne nå går videre med.
Heftig debatt
Det har lenge vært heftig diskutert i bergenspolitikken om Bybanen til Åsane skal legges over Bryggen eller i tunnel gjennom sentrum.
Fra mars 2013 til mai 2014 har dette skjedd:
- Konsekvensutredningen blir lagt frem.
- Høyre og Ap går inn for tunnel.
- Saken blir utsatt.
- Saken blir utsatt igjen.
- Politikerne går vekk fra T-baneløsning under sentrum.
- Frp bestiller egen rapport.
- Gammelt alternativ blir tatt frem igjen.
- Høyre og Frp går inn for kompromiss-løsning.
- Filip Rygg går av som byråd.
- Rygg går ikke med på at han har gått god for tunnel ved Kjøttbasaren.
- KrF snur, og sier de ikke vil stemme for Kjøttbasaren-tunnelen.
Slaktes av fagfolk og antikvarer
Motstanderne av tunnelalternativet mener sentrum betjenes dårligere kollektivmessig og frykter for kulturminnene, mens motstanderne av Bryggen-løsningen frykter for verdensarvstatusen og lengre reisetid.
KrFs byråd Filip Rygg gikk nylig av fordi han ikke kunne stå inne for løsningen med tunnel ved Kjøttbasaren, som byrådskollegaene Høyre og Frp har gått inn for.
Dermed var det ventet at de trengte støtte fra Arbeiderpartiet for å få flertall for tunnelen. Men nå støtter altså KrF de to partiene i trasevalget, selv om Marita Moltu presiserer at de helst ønsker banen over Bryggen.
KrF sier de med dagens endringer i saksinnstillingen er med på å sikre kontinuerlig utbygging av Bybanen i Bergen.
Tunnelen ved Kjøttbasaren har møtt sterk motstand hos fylkeskonservatoren, byantikvaren og deler av den politiske opposisjonen.
Fagfolkene slår fast at risikoen er stor for kulturminner og bygninger rundt Bryggen og Finnegården. Selv om Moltu viser til at 14 av 15 av fagrapportene er negative til tunnelen, og KrF primært vil stemme for Bryggen-løsningen, kalte partiet i dag den oppdaterte tunnelinnstillingen det beste for Bergen og Bybanen.
– Vi mener dette er en god innstilling til beste for Bybanen, for bybaneutviklingen videre og til det beste for byen, sier byråd Dag Inge Ulstein (KrF).