Etter sju år med redusert framkommelighet, omkjøring og ventetid blir kjøretida mellom Hamar og Oslo redusert med 15 minutter.
– Det er en historisk dag, sier Einar Søberg i Statens vegvesen.
Nå er siste rest av E6 fra 70-tallet langs Mjøsa utbedret. Fra i ettermiddag kan du kjøre firefelts motorveg fra Kolomoen til Oslo – og videre sørover til Sverige og kontinentet.
- Les også:
10 milliarder for 66 km
10 milliarder kroner har det kosta å få ferdig de 66 kilometerne mellom Gardermoen og Kolomoen. Fordelen er at kjøretida blir redusert med et kvarter.
Men det kommer til å koste 234 kroner i bomavgift å kjøre fram og tilbake fra Oslo.
Leder for Mjøsen pendlerforening, Jan Riddervold, mener det kan bli en for stor økonomisk belastning for de som jobbpendler mellom Hamar og Oslo.
– Det blir så dyrt at folk vil kvie seg for å bruke den, mener Riddervold.
– Slutt på helgekø
Det passerer 13 000 kjøretøyer i døgnet på E6 langs Mjøsa. Men den nye firefeltsveien med midtdeler gjør at den den tidligere så ulykkesutsatte veien er blitt mye tryggere.
– Tidligere har det vært tre dødsulykker på denne strekningen i året. Nå håper vi vegen vil bidra til å øke trafikksikkerheten, sier Søberg.
Vegvesenet antar at 9 av 10 ulykker med dødelig utgang blir borte. I tillegg vil de tradisjonelle køene i forbindelse med helgeutfarter snart være historie.
– På strekningen der det vanligvis er lange helgekøer, blir det nå greit å kjøre.
I dag er det snorklipping og hornmusikk. Den siste delen med firefeltveg i det store vegutbyggingsprosjektet langs Mjøsa åpnes av tidligere regionvegsjef Sidsel Sandelien.
– I dag blir det snorklipp i veibanen og blomsterutdeling til bilister. Og klokka 15.00 skal vi ha trafikk på den nye firefeltsvegen, sier Søberg.
Til høsten vil også Dorvrebanen åpne med to spor langs Mjøsa.
I Vestfold blir også fremkommeligheten betydelig bedre i løpet av kort tid.