Hopp til innhold

– Det har blitt ei helt anna bygd

STANGE (NRK) Splitter nye jernbaneskinner og fersk asfalt legges i strandlinja langs Mjøsa. Hovedferdselsåren nordover fra Oslo skal bli dobbelt så bred som den var.

Flyfoto Strandlykkja E6 nord for Minnesund

STRANDLYKKJA: Bildet er fra Strandlykkja. Lengst mot Mjøskanten ligger det doble jernbanesporet, så følger fire felt med motorveg med lokale veger innenfor.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Inger Elise Simensen

Inger Lise Simensen følger med på byggingen.

Foto: Geir Røed / NRK

– Det er jo ikke akkurat pent her nå, sier Inger Elise Simensen.

Fra verandaen sin betrakter hun anleggsmaskinene som kjører frem og tilbake. Hele livet har hun bodd på Strandlykkja i Stange.

Inger Elise Simensen husker bygdeveien som gikk forbi huset hennes på 50-tallet. Hun husker E6-utbygginga på 1970-tallet og har vært vitne til hele prosessen med den nye firefeltsveien som går rett nedenfor verandaen.

– Det blir jo ei anna bygd nå, sier hun mens hun titter utover Mjøsa.

Fire felt med veg og to jernbanespor skiller henne fra strandkanten når arbeidene er ferdigstilt.

– Det er jo en nødvendig utbygging dette, men idyllen – den får vi ikke tilbake. Bare tenk på alle husene og hyttene som er revet for å få plass til vegen, sier hun.

Mellom Minnesund og Labbdalen er 25 hus revet. 60 hus får bygget støydempende tiltak.

Vi har fløyet over det 22 kilometer lange anleggsområdet med helikopter. Se video av overflyvningen under:

Se hele strekningen fra Minnesund til Labbdalen. Norges største anleggsområde akkurat nå.

Nordens største anleggsområde

– Det er noen som har sagt, med litt humoristisk tone, at anleggsområdet langs Mjøsa er det eneste byggverket på jorda som synes fra månen, sier Taale Stensby.

Han er prosjektleder for byggeprosjektet langs Norges største innsjø. Både firefelts motorvei og dobbeltsporet jernbane skal gjøre veien lettere for dem som ønsker å ta seg fram mellom hovedstaden og Innlandet.

Akkurat nå er dette Nordens største anleggsområde. Selve byggeområdet er opp mot 500 meter bredt på det meste.

– Både vei og bane tar jo plass. Også er det sikkerhetssoner på hver side. Det må også til, sier Stensby.

Et betydelig inngrep

Taale Stensby

SYNLIG: Prosjektleder Taale Stensby tror utsikten utover Mjøsa er det de fleste kommer til å bite seg merke i når vegen blir ferdig.

Foto: Halvor Mykleby / NRK
E6 langs Mjøsa

BRED TRASÉ: Dobbeltsporet for jernbanen og firefelts motorveg tar plass.

Foto: NRK

Byggeprosjektet langs Mjøsa har hele veien vært omstridt. Bade- og båtplasser har måttet vike for asfalt og jernbanesviller.

– Det er klart det er et betydelig inngrep, men vi tror det kommer til å bli fint når vi får gjort oss ferdige her, sier Taale Stensby.

På grunn av det bratte terrenget i området har de måttet gå langt inn for å kunne bygge. Noen store fjellskjæringer vil det bli langs veien.

– Men det kan jo være vakkert i seg selv, sier prosjektlederen.

Han legger til at han tror det er noe helt annet de fleste kommer til å legge merke til.

– Vi har jo åpnet opp så man ser utover Mjøsa langs hele strekningen. Det er helt nytt. Det tror jeg både de som bor her og de som kjører forbi vil trives med, sier han.

Barndomshjemmet ble revet

Reidun Solheim

Barndomshjemmet til Reidun Solheim ble revet for å gi plass til veg og bane.

Foto: Arvid Torsgard / NRK

Rett innenfor fylkesgrensa, der Hedmark blir til Akershus, bor Reidun Solheim. For å komme fram til henne må man kjøre forbi huset og tilbake, før man kjører inn på en anleggsvei der det er innkjøring forbudt for vanlig trafikk.

– Det er ganske vanskelig å komme fram nå mens arbeidet pågår, sier hun.

Også hun har bodd i området hele livet. Barnedomshjemmet hennes lå på motsatt side av byggeområdet. Det ble revet. Det samme skjedde med barndomshjemmet til mannen hennes.

– Det gjorde vondt da det skjedde. Jeg dro til skogs og gråt noen tårer. Det var snakk om å rive huset jeg bor i nå også, men så ble det bestemt å svinge unna i siste liten, sier hun.

Den avgjørelsen setter hun pris på. Og hun gleder seg til byggeperioden er over, men er skeptisk til det store inngrepet som gjøres. Likevel håper hun at Stensby har rett når han sier at resultatet blir pent.

– Hvis ikke har de i alle fall klart å ødelegge mye, sier hun.

– Laget med tanke på at det skal være pent

E6 langs Mjøsa bygges ut i flere etapper. Prosjektleder Stensby har tro på at erfaringen de har fra de forrige strekningen vil gjøre nytte også når de skal gjøre etterarbeidet mellom Minnesund og Labbdalen. Gras og beplantning vil gjøre sitt mener han.

– Hele utformingen av denne veien er jo laget med tanke på at det skal bli pent. Det er gjort med ettertanke og med god hjelp fra landskapsarkitekt, sier han.

– Hva med utsikten fra månen da, tror du det synes?

– Vel, akkurat nå synes det nok på ganske godt avstand i alle fall, men jeg tror at når vi er ferdige, så vil det kun synes fra Feiring (på motsatt side av Mjøsa, red.anm.), sier han og ler.

Flere saker fra Innlandet