Hopp til innhold

Feilplassert GPS – ingen EU-godkjenning

Har du refleksvesten i bagasjerommet, GPS-en i frontruta eller mangler spylervæske, bør du endre dette før du tar med bilen på EU-kontroll.

GPS

GPS-en må ikke hindre sikt.

Foto: Nora Brønseth / NRK

Da reglene for EU-kontrollen gikk fra 85 til over 150 punkter den 8. juni i år, var det for å sørge for bedre trafikksikkerhet.

Mange av anmerkningene som tidligere var gradert med «1» blir endret til «2». Det betyr at flere feil må utbedres, og bilen må tilbake på etterkontroll.

Unngå gjenstander som hindrer sikt

Det er blant annet blitt innført mer spesifiserte retningslinjer for hva som kan anmerkes som feil på karosseri, lys, styring, hjuloppheng og sikt.

– Hvis en GPS er montert midt i ruta, og det blir til hinder for den øvrige sikten, vil du få en toerfeil på EU-kontrollen, og du må da kommet tilbake på etterkontroll. Dette går utover tidsbruken din og vil påføre deg ekstra kostnader, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebrektsen.

Det samme gjelder øvrig pynt som hindrer førers utsyn.

Fyll på spylervæske og legg refleksvesten i hanskerommet

Spylervæske

Mangel på spylervæske vil føre til at du må betale for etterkontroll.

Foto: Nora Brønseth / NRK

Et annet punkt er kravet til at spylersystemet skal fungere tilfredsstillende.

– Hvis det ikke kommer spylervæske, sjekker vi om det er kun spylervæske som mangler. I utgangspunktet er det en toerfeil, fordi systemet ikke virker som det skal, sier Engebrektsen, som egentlig mener at om det burde vært en enerfeil.

– Så lenge det bare er snakk om væska, legger han til.

Refleksvest i hanskerom på bil

Refleksvesten skal ligge lett tilgjengelig fra førerplass.

Foto: Nora Brønseth / NRK

Et annet punkt er plassering av refleksvest. Den skal ligge lett tilgjengelig. Det er en såkalt ener-feil, men ifølge de nye reglene skal også disse feilene utbedres.

Dyrere og strengere kontroller

Nytt av året er også at kontrolløren må sende inn resultatet til Statens vegvesen rett etter at en bil er kontrollert.

Jagdip Singh

Jagdip Singh driver Komplett bilservice i Drammen.

Foto: Kristian Dugstad / NRK

– Alle feil og alt vi finner skal sendes inn. Vi utbedrer ikke feil underveis under EU-kontrollen, sier Jagdip Singh som driver Komplett bilservice i Drammen.

På grunn av de nye reglene og retningslinjene, tar EU-kontrollene nå lengre tid, og blir derfor dyrere.

Sonja Lindqvist i Statens vegvesen understreker at EU-kontrollen, eller periodisk kjøretøykontroll som den egentlig heter, må gjennomføres etter regelverket.

– Du kommer ikke unna det. Når du først setter i gang med en periodisk kjøretøykontroll, må den gjennomføres etter gjeldende regelverk og retningslinjer.

– Hvis man skulle tillatt slike tilfeller, kommer spørsmålet om hvor grensen skal gå, sier Lindqvist.