Hopp til innhold

– Trodde Statens Vegvesen kunne reglene

Vegvesenet kan bli nødt til å fjerne denne oppmerkingen på Øvre Sund bru.

Oppmerkingen på Øvre Sund bru er regelstridig

Det ser fint ut, men oppmerkingen på Øvre Sund bru er regelstridig, og må trolig fjernes.

Foto: Ingvild-Anita Velde / NRK

Oppmerkingen for fotgjengere og syklister på den nye Øvre Sund Bru i Drammen er i strid med gjeldende regelverk.

– Merkingen har ingen juridisk betydning, og er bare villedende. Vi mener den må fjernes, sier Trond Berget, som er rådgiver i Syklistenes Landsforening.

Brua, som åpnet i fjor høst, har en gang- og sykkelvei som er delt av en hvit stripe på midten. Den ene delen er merket med en påmalt sykkel, den andre med et fotgjengertegn. Syklister som tror dette betyr at fotgjengere ikke har noe i deres halvdel av veien å gjøre, kan komme ut å kjøre. Noen slik bestemmelse finnes nemlig ikke.

Feil oppmerking Øvre Sund bru

– Hvis jeg skader en fotgjenger her, så kan jeg bli gjeldsslave. Det sier Trond Berget, som er rådgiver i Syklistenes Landsforening.

Foto: Ingvild-Anita Velde / NRK

Klar tale fra direktoratet

Vegdirektoratet har slått fast at oppmerkingen på den nye brua ikke er i tråd med norsk regelverk, og skriver dette i en uttalelse:

"Den foretatte atskilling av gående og syklende med langsgående oppmerking og symboler for syklende og gående på Øvre Sund bru, er ikke i tråd med det norske regelverket for skilting og oppmerking.

Ønsker en å skille gående fra syklende må det i tilfelle gjøres ved at det anlegges sykkelveg med fortau. (....) Slik oppmerking som er gjort på Øvre Sund bru, ble feilaktig gjort på en del fortau i Oslo for å anlegge areal for syklende og gående. Pga. ingen juridisk betydning, ble slik oppmerking fjernet. Dette bør også gjøres i Drammen, evt. at det anlegges sykkelveg med fortau."

– Kan gjøre folk til gjeldsslaver

Trond Berget sier at oppmerkingen nok er gjort i beste mening, men at det er svært problematisk at den ikke er juridisk forankret.

– Det betyr, at hvis jeg kommer der på sykkel, og tror at den ene delen av brua er for meg, og at jeg kan sykle der i full fart, så er ikke det riktig.

Trond Berget, seniorrådgiver i Syklistenes Landsforbund

– Det er ille at Statens vegvesen ikke vet bedre, sier Trond Berget i Syklistenes Landsforening.

Foto: Jan-Erik Wilthil / NRK

– Den stripa har ingen betydning. Hvis en gjeng fotgjengere har litt moro, for eksempel, og en fotgjenger faller ut på sykkelsiden, og jeg kjører på vedkommende så han blir skadet, så kan jeg bli gjeldsslave, sier Berget.

– Hvor godt kjent er dette blant syklister?

Ikke særlig godt kjent. Men jeg hadde jo trodd at Statens vegvesen hadde kunnet reglene. Det er tydeligvis ikke tilfelle her, da.

Berget føyer til at Syklistenes Landsforbund påpekte feilen overfor Statens vegvesen allerede da brua ble planlagt, uten at det ble tatt hensyn til.

Har søkt om å beholde merking

Roar Kjeldsen

Roar Kjeldsen, som er prosjektutredningsansvarlig for Øvre Sund bru, medgir at merkingen på brua er feil.

Foto: Jan-Erik Wilthil / NRK

Roar Kjeldsen i Statens vegvesen er prosjektutredningansvarlig for Øvre Sund Bru. Han sier at vegvesenet skal fjerne oppmerkingen hvis de må.

– Løsningen ble i sin tid valgt i samråd med de daværende sykkelfolka på vegkontoret og med Drammen kommune. Det var for å unngå at det ble for mange systemskifter for sykkelbrukere, i og med at det er gang- og sykkelvei på begge sider av brua.

– Dessuten ville det blitt en dyrere løsning å anlegge sykkelvei med fortau. Det ville også blitt vanskeligere å vedlikeholde om vinteren, sier Kjeldsen.

Nå har vegvesenet søkt vegdirektoratet om å få lov til å avvike fra regelverket, slik at de kan beholde oppmerkingen som den er. Får de ikke det, må oppmerkingen fjernes.

– Er det pinlig at dere ikke har fulgt regelverket?

– Ja, vi må jo si det.

Tilsvarende oppmerking er gjort flere steder i Drammen. Det er, ifølge Kjeldsen, ikke vegvesenets ansvar.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Regelstridig oppmerking på Grønland i Drammen

Det er regelstridig oppmerking flere steder i Drammen. Her i den såkalte 'Blålysundergangen' på Grønland.

Foto: Ingvild-Anita Velde / NRK

Drammen ikke alene

Også i Trondheim har de en bru som er misvisende markert på samme måte som i Drammen. Verftsbrua over Nidelva mellom Nedre Elvehavn og Brattøra har en langsgående midtstripe som etter Trond Bergets mening er misvisende.

– Denne stripa burde vært fjernet, fordi den lurer syklistene til å tro at de har enerett på å sykle der det er merket for syklister, sier Trond Berget.

– Men det finnes ingen hjemmel for slik merking i lovverket. Det eneste skillet som gjelder mellom fortau og kjørebane er en kantstein, og det kunne de ikke bygge på denne brua i Trondheim av tekniske årsaker.