35 prosent av alle daglige reiser i København skjer på sykkel, på godt oppmerkede sykkelruter gjennom hele byen.
- Les også:
Slik er det imidlertid ikke i Norge, der under fem prosent av reisende tar i bruk sykkel.
Statssekretær i samferdselsdepartmentet, Erik Lahnstein, oppfordrer folk til å gjøre som danskene og ta pedalene fatt like mye som de gjør i Danmark.
Regjeringen har likevel ikke gjort mye for å legge til rette for syklistene i Norge.
– Norske byer er sykkel-u-land
– Norske byer er jo, sammenlignet med Danmark og mange byer i Sverige, rene u-land å regne, sier Lahnstein.
Noen storsatsing på sykkel blir det heller ikke neste år, når det til sammen blir bygget bare 30 kilometer ny sykkelvei i Norge.
– Det er helt klart at staten har vært altfor lite fokusert på hvilke muligheter som sykkel representerer, både i forhold til fremkommelighet og miljø, sier Lahnstein.
- Les også:
- Les også: