Fallhøyden er svært stor. Og kanskje er det slik det må være, hvis man ønsker å skrive seg inn i opera-historien?
Jeg tror det er dit operadirektør Per Boye Hansen stiler.
Om en uke vet vi hvordan det gikk. Voldsom suksess eller stor fiasko. Begge deler er hans ansvar.
Selvsagt er det et gedigent sjansespill i millionklassen når Den Norske Opera lørdag 29.november inviterer til urpremiere på operautgaven av nasjonal-ikonet Peer Gynt. Publikum avventer kritikernes dom, før de bestiller billetter. Forventningene til hele ensemblet er skyhøye. Det følges med, fra inn- og utland. Financial Times og Frankfurter Allgemeine har meldt sin ankomst.
Dessuten vet alle at verdenspremierer i denne størrelsen er en garantert årsak til et enormt arbeidspress og stor kunstnerisk uro blant ambisiøse artister og håndverkere.
FØLG DEBATTEN: @NRKYtring på Twitter
Enormt tidspress
Per Boye Hansen har vært i høststormer tidligere i år, da han som juryleder ga Peter Handke Ibsenprisen. Det finnes selvsagt ingen garanti for at vinden løyer nå heller. Og denne gangen er trøkket blitt ekstra stort. Det har kokt på operaen de siste ukene.
Det komplette partituret fra komponist Jüri Reinveres lot vente på seg. Normalt skal alt være på plass senest fjorten dager før første prøve, altså i august. Denne gang kom siste leveranse først 18 dager før premieren.
«Det er ekstremt sent levert», sa lederen for Musikernes Fellesorganisasjon ved Operaen, Jan Koop til Kulturnytt fredag.
Estiske Jüri Reinveres fikk to og et halvt år på seg. I mai 2012 underskrev han kontrakten med den nyslåtte direktøren fra Den Norske Opera, Per Boye Hansen. Til da hadde Jüri Reinveres bare laget én opera før –suksessen «Purge», basert på Sofi Oksanens roman «Utrenskning».
Selvsagt skulle komponisten også sett hvilke fallgruver som lå i den korte tidsfristen, men til syvende og sist er det Per Boye Hansens jobb å se at dette kunne bli knapt med tid. Det er en grunn til at Komponistforeningen anbefaler en bestillingstid på omtrent fem år for en ny opera.
Ikke bare en forestilling
Det skulle ikke være vanskelig å forstå at det er kolossalt krevende å skape operamusikk av en teater-gjenganger som Peer Gynt, der navn som Edvard Grieg og Harald Sæverud har vært ute og prøvd seg før.
Mindre krevende blir det ikke når dette skal være Operaens offisielle markering av Grunnlovens 200 år, i tillegg til at den har rollen som operasjefens viktigste enkeltoppsetning så langt i karrieren som sjef i Bjørvika.
Dessuten kan en oppsetning som koster flere titalls millioner kroner raskt tiltrekke seg en debatt om hvordan den dyreste kulturinstitusjonen i Norge bruker sine 600 millioner tilmålte statsbudsjett-kroner. Særlig når det viser seg at billettsalg og andre inntekter har falt med omtrent 15 millioner kroner det siste året.
Nå jobbes det døgnet rundt på operaen. Alle ønsker at dette skal gå bra. De hundre i orkestret, de 53 koristene, innleide dansere og sangsolister.
For ikke å glemme 32-åringen Sigrid Strøm Reibo. Komet-regissøren som har fått sitt livs tøffeste oppgave. Å styre dette kjempeapparatet frem til kunstnerisk seier. Hennes regivalg kommer til å bli fulgt nøye. Men også hun er avhengig av at komponist, musikere og sangere har rukket å foredle musikken og bevegelsene publikum og kritikere skal høre og se fra salongen.
FØLG DEBATTEN: Ytring på Facebook
Dempet ambisjonene
Det skal enormt mye til før en premiere på Operaen utsettes. Til det er puslespillbrikkene alt for mange, for kompliserte og for kostbare.
Men med vissheten om forsinkelser i leveransene fra komponisten, er det all grunn til å tro at operaens ledelse har jekket ned ambisjonene sine for denne forestillingen. I utgangspunktet lå det et ønske om å overføre Peer Gynt til kinoer i Norge og å vise den via et europeisk opera-nettverk. Per Boye Hansen forklarer bortfallet av disse visningene med manglende finansiering. Men hadde han virkelig ønsket det, hadde han fått det til. Per Boye Hansen har krefter og et kraftig nok temperament til det.
Operasjefen har satt sine ansatte, sine innleide spesialister og sin komponist i en svært presset situasjon. Akkurat det er hans ansvar.
Men så er det slik da, at alt det jeg har skrevet nå er glemt hvis det viser seg at lørdag den 29.november åpner for en kunstnerisk kjempeseier for operaen. Da har sjefen tatt sjanser, og vunnet sin seier.
Som det heter i Peer Gynt; «Hvor utgangspunktet er galest, blir tidt resultatet originalest».