Hopp til innhold
Kronikk

Kvinnefotballen tar sjumilssteg

Mens kommentarfeltet står i offside, fosser kvinnefotballen fram.

Fra serien Kampen

Når sjikanen blir så høylytt, er det uholdbart og vi må dessverre bruke tid og krefter på det – og det må adresseres, skriver kronikkforfatteren. (Foto fra NRK-serien Kampen)

I kommentarfeltets blaute, brungrå hengemyr kan man få inntrykk av at kvinnefotballen falmer. Sannheten er en helt annen, så det skuddet går himmelhøyt over mål.

«Kvinnefotball er ræva»

«Virkelighets perspektivet til moderne kvinner er helt absurd»

«Ingen ser på kvinnefotball fordi det er så jævlig ræva»

Nei, dette er ikke utklipp fra leserbrevseksjonen i lokalavisa fra 1983. Dette er rykende ferske kommentarer på en TikTok-video.

Videoen ble lagt ut i forbindelse med at NRK lanserte den nye serien «Kampen». Den handler om RBK-kvinnenes drøm om et fullsatt stadion.

Når sjikanen blir så høylytt, er det uholdbart.

Vi trodde vi hadde kommet lenger. Vi i norsk kvinnefotball har stått i dette i mange år – og er vant til det. Men i våre dager hører vi heldigvis bare sporadisk dette utdaterte 80-talls-tankegodset om kvinnefotballen. Derfor er det forstemmende å se disse holdningene fra et ungt Tik-Tok-publikum som gjemmer seg bak PC-skjermens anonymitet.

Jo da, kommentarfeltet er mest kjent som oppkastbøtte for anonyme brukere med forkvaklede holdninger. Men når sjikanen blir så høylytt, er det uholdbart og vi må dessverre bruke tid og krefter på det – og det må adresseres.

Les saken: Hetses i kommentarfelt: «Kvinnefotball er ræva»

De tre matchene med størst publikum i Europa i 2022 var kvinnekamper. Barcelona-Wolfsburg (91.648). Barcelona-Real Madrid (91.553).

I EM-finalen mellom England og Tyskland på Wembley i sommer var det 87.192 publikummere til stede – den mest besøkte EM-finalen gjennom tidene, uansett kjønn.

Blant de yngre eksploderer interessen for kvinnefotball.

Og i Norge? Interessen for den kvinnelige toppserien har doblet seg på tre år. 238 000 følger Toppserien på TikTok. I fjor ble det satt to publikumsrekorder i ligaen.

Blant de yngre eksploderer interessen for kvinnefotball. Etterveksten er det ingen ting i veien med. Mer enn 30 prosent av alle som spiller fotball i Norge er jenter.

Kvinnefotballen tar også kommersielle sjumilssteg. Norske kvinnelige fotballspillere blir høyt verdsatt som gode rollemodeller. Å bli assosiert med kvinnefotball styrker sponsorenes omdømme. Den kommersielle veksten i kvinnefotballen forventes å seksdoble seg innen 2033.

Norge skal som kjent møte New Zealand i åpningskampen i VM den 20. juli i Auckland. Det siste derfra er at de måtte flytte kampen. Stadion var ikke stor nok.

Velkommen til 2023.

En av kommentarene lyder: «De jævli dårli kvalitet på kvinefotball». Vel, da er det lov å si at det er dårlig kvalitet på kommentarnivået også.

Og ingen tviler lenger på at publikum vil strømme til både Lerkendal og Koteng Arena for å se RBK-jentene spille fotball.

Se serien her:

Som barn turte ikke Cesilie Andreassen å drømme om å spille på et fullsatt Lerkendal. Men nå kan fotballdrømmen bli virkelighet.

Som barn turte ikke Cesilie Andreassen å drømme om å spille på et fullsatt Lerkendal. Men nå kan fotballdrømmen bli virkelighet.