Hopp til innhold
Kronikk

Derfor skifter NSB navn til Vy

Det ligger både hjerte og fornuft i valget vi har tatt.

Geir Isaksen på pressekonfernase om Vy

SJEF MED VYER: Konsernsjef Geir Isaksen presenterte navneendringen på en pressekonferanse 12.3.

Foto: GURO LANGEHAUG GRØNN / NRK

Endring av kjente merkevarer blir sjelden møtt med hurrarop. Nyheten om at NSB og Nettbuss skifter navn til Vy skaper utvilsomt engasjement.

Vy beskriver følelsen du får når du er på reise


NRK-programleder Linda Eide spør hvor fornuften og hjertet har tatt veien. Eide har som mange andre et nært forhold til navnet og merkevaren NSB. Det har jeg også. Vi er glade for at mange er opptatt av hva vi driver med. Det viser at vi er en viktig del av folks hverdag.

Ting tar tid

Vi forstår at det kan ta tid å venne seg til det nye navnet vårt, Vy. Vi er imidlertid trygge på at et nytt, felles navn for tog og buss er et riktig og ikke minst viktig valg. NSB er et selskap med en stolt historie som går helt tilbake til 1883. Når vi nå retter blikket fremover, bygger vi videre på den solide erfaringen og kunnskapen NSB har om kollektivreiser.

Les også: Why Vy?

Det ligger både fornuft og hjerte i beslutningen vi har tatt om å skifte navn til Vy. Vy uttrykker at vi gir våre kunder opplevelser og utsikter på reisen. Vy beskriver følelsen du får når du er på reise, når du kan la tankene fare imens du ser på utsikten ut vinduet.

Vi forstår at det kan ta tid å venne seg til det nye navnet vårt, Vy.

Vyer og ambisjoner

Navnet beskriver også at vi har vyer og ambisjoner på vegne av kundene våre. Vi vil skape et bedre samfunn ved å gjøre det enklere å reise kollektivt og miljøvennlig, og å klare seg uten å eie egen bil. Det er et norsk ord, det er kort og enkelt og det viser at vi er på vei inn i noe nytt.


Navnet Norges Statsbaner gir mange assosiasjoner til hva vi var, men ikke hva vi er. Vi er ett av flere togselskaper som konkurrerer om å kjøre tog i Norge.

Vi har ansvar for kundene, men eier ikke banene, signalanleggene, stasjonene eller togene. NSB-konsernet er også Nettbuss, Norges største busselskap med dobbelt så mange ansatte som i togvirksomheten.

En merkevare er så mye mer enn hva vi skal hete

Og vi kjører tog og buss i Norge og i Sverige. Transportbransjen utvikler seg raskt, og kundene har nye behov som vi vil løse. Vi vil skape fremtidens transportløsninger ved å samle buss- og togtilbudet, utvikle nye digitale løsninger og utforske andre transportmidler. Sammen vil NSB og Nettbuss tilby reiser hele veien fra der du er til dit du skal.

Les også: På ville Vyer


En viktig investering

Vi går gjennom en stor endringsprosess. En merkevare er så mye mer enn hva vi skal hete, logo og farger. Vi skal blant annet utvikle en felles salgskanal for tog og buss, få nye uniformer, endre utseende på alle tog, busser og bybiler, og tilpasse organisasjonen slik at vi kan jobbe bedre sammen til det beste for kundene.

Navnet beskriver også at vi har vyer og ambisjoner


Å gjennomføre slike store endringer koster. Vi har estimert at arbeidet med og utrullingen av merkevaren vil koste mellom 220 og 280 millioner kroner, som vil fordeles over tre år. Det tilsvarer 0,5 prosent av omsetningen i denne perioden, og er på linje med det andre norske selskaper bruker på merkevareendringer. Dette er en god og viktig investering som styrker konkurransekraften vår.


Kundene trenger ikke å være bekymret for at ambisjonene våre for framtida og vårt nye navn går på bekostning av kvaliteten og punktligheten til buss og tog. Det er alltid vår første prioritet å sørge for at reisen er punktlig, trygg, enkel og behagelig.