Skilpadde var på størrelse med bil

Én type skilpadde vokste seg stor fem millioner år etter at dinosaurene hersket på Jorda. Nå er det massive fossilet funnet.

Fossil av gigant-skilpadde

En rekonstruksjon av den hittil ukjente, gigantiske skilpadden Carbonemys, idet den glefser i seg en liten krokodille.

Foto: Liz Bradford/North Carolina State University

Den gigantiske skilpadden er døpt Carbonemys cofrini, som betyr "kull-skilpadde". Den levde for 65 millioner år siden, skriver Science Daily.

– Dette funnet viser en ny predator fra tidlig tertiær, rett etter utryddelsen som tok knekken på dinosaurene.

– Utryddelsen fjernet alle topp-predatorene fra økosystemet, og gjorde det mulig for de gjenlevende dyregruppene å utvikle seg til nye topp-predatorer, sier Aubrey Roberts, masterstudent i paleontologi ved Universitetet i Oslo, til NRK.no.

Hun forteller at skilpadden var en av mange rare pionerer på denne tiden. En annen er den flygeløse terrorfuglen Phorusrhacids som kunne bli tre meter høy.

– Selv om skilpadden ikke er den største som noensinne er funnet, er den viktig fordi den viser at evolusjon kan skje raskt ved nye muligheter. Fem millioner år er ikke spesielt raskt i et geologisk tidsperspektiv, sier Roberts.

– Første bevis for gigantiske ferskvannsskilpadder

Skilpadden er en del av en gruppe skilpadder kjent som Pelomedusoides, i familien halsvendere.

Hodet til skilpadden er med sine 24 centimeter på størrelse med en fotball. Skjoldet som antas å tilhøre dyret er 172 centimeter langt, og ble funnet rett i nærheten av resten av fossilet.

Skilpadden har fått navnet sitt fordi den ble funnet i en kullgruve i 2005. Gruva var en del av Cerrejon-formasjonen i den nordlige delen av Colombia.

– Vi hadde funnet mindre skilpadder på dette stedet før. Men etter å ha tilbrakt fire dager med å grave frem skjoldet, skjønte jeg at akkurat denne skilpadden var den største som noensinne hadde blitt funnet fra denne tidsperioden, på akkurat dette stedet.

– Det gav oss det første beviset for kjempevekst hos ferskvannsskilpadder, sier Edwin Cadena, doktorgradsstudent i paleontologi på North Carolina State University og mannen som oppdaget fossilet.

Levde med verdens største slange

Ifølge forskerne levde den enorme skilpadden side om side med den største slangen som noensinne er oppdaget; Titanoboa cerrejonensis. Denne kunne bli cirka 15 meter lang og veie over ett tonn.

Titanoboa

Titanoboa har muligens gitt inspirasjon til filmene om Anaconda. Bildet viser hvordan omgivelsene til slangen sannsynligvis så ut da den levde.

Foto: Jason Bourqe/Florida Museum of Natural History

Mindre slektninger av skilpadden Carbonemys levde sammen med dinosaurene. Gigantversjonen oppstod imidlertid ikke før fem millioner år etter at dinosaurene hadde dødd ut.

Endringer i økosystemet i tidlig tertiær inkluderte færre rovdyr, større leveområder, plenty med mat og klimaendringer. Forskerne bak funnet tror kombinasjonen av dette tillot at gigantartene kunne utvikle seg og overleve på denne tiden.

Kunne spise små krokodiller

På grunn av skilpaddens størrelse hadde den naturligvis også en massiv, kraftfull kjeve. Den var altetende og kunne ifølge forskerne til og med spise små krokodiller i nærheten.

Doktor Dan Ksepka, paleontolog og forsker på NC State University, forteller hvorfor han tror dette er den første skilpadden på denne størrelsen som er funnet.

– Det er som å ha én stor, glefsende skilpadde boende i midten av en innsjø. Grunnen til at denne skilpadden har overlevd er fordi den har spist alle de største konkurrentene.

Kpseka har også vært med på å skrive forskningsrapporten om funnet, som er publisert i Journal of Systematic Palaeontology.

– Vi fant bitemerker på skjell på dette stedet, som viste at krokodiller spiste skilpadder i gruppa halsvendere. Ingen ville imidlertid ha plaget en Carbonemys. faktisk ville små krokodiller ha vært et lett bytte for den, forteller Ksepka.