NRK retter: I en tidligere versjon av saken stod det at Vy heller ikke kjørte nattog på Dovrebanen i sommer, og at Sørlandsbanen kjører nattog. Det er feil. Statens Järnvegar (SJ) overtar Dovrebanen 8. juni og kjører nattog mellom Oslo og Trondheim fredag og søndag. GoAhead har ikke planlagt nattog på Sørlandsbanen i sommer, selv om det fortsatt står oppført i deres rutetabell.
Mens Nordlandsbanen (SJ Norge) får kjøre nattog som normalt gjennom sommeren, har Vy besluttet å droppe nattavgangene på Bergensbanen som følge av massiv passasjersvikt. Det samme har GoAhead gjort på Sørlandsbanen.
Svenske SJ, som opererer Dovrebanen, vil kjøre nattog mellom Trondheim og Oslo, men bare på fredager og søndager.
– Akkurat nå er 85 prosent av passasjerene våre borte. Vi har ikke nok kundegrunnlag til å kjøre alle avganger, og derfor har vi innstilt nattogene, bekrefter kommunikasjonssjef Nina Hauge Schage til NRK.
Ifølge Vy vil nattogene bli satt opp igjen så snart selskapet mener kundegrunnlaget er tilstrekkelig, forutsatt at smittesituasjonen er under kontroll.
– Om det skjer i eller etter sommeren er for tidlig å si, sier Schage.
Heller ikke GoAhead kan i dag si når de vil sette opp nattog på Sørlandsbanen.
Vy begrunner videre avgjørelsen med at det om bord på nattogene er flere kontaktflater og dermed vanskeligere å overholde smitteverntiltakene. I tillegg er krav om mer rengjøring i togene.
Beslutningen ble tatt i samarbeid med Jernbanedirektoratet.
– Nedslående
Fylkespolitiker i Vestland, Jana Midelfart-Hoff (H), reagerer på at Vy har valgt å innstille nattogene. Hun kaller avgjørelsen overraskende og nedslående.
– Nattoget Bergen-Oslo er en suksess med lange ventelister. Når vi vet at hele Norge skal tilbake til normalen, og vi trenger at folk kommer til Vestlandet, er det synd at dette ikke blir en del av Vy sin sommersatsing, sier Midelfart-Hoff.
Høyre-politikeren er utdannet lege, og mener Vy bommer når de argumenterer med at smittefaren er større om bord på nattogene.
– Jeg kan ikke skjønne at det er mer smittsomt å ha en kupé med to køyer enn å sitte i et stort fellesrom, sier hun.
Midelfart-Hoff mener Vy med dette hemmer turisttrafikken og hindrer miljøvennlige reisevaner.
– Det blir færre som reiser med tog, og vi mister «dytten» inn i et mer bærekraftig reisemønster, sier fylkespolitikeren.
Vy avviser kritikken fra vestlandspolitikeren.
– Det gjør vi absolutt ikke. Vi ønsker gjerne å sette opp nattavgangene, og vurderer fortløpende muligheten til å gjøre det igjen, sier Schage.