Hopp til innhold

Helikopteret traff bakken i 194 km/t

For ett år siden omkom fem personer i en helikopterulykke i Ullensvang. Nå foreligger en foreløpig havarirapport.

Havarikommisjonen finner det mest sannsynlig at brå manøvrering førte til at helikopteret kom delvis ut av kontroll i en kort periode.

Helikopteret hadde ikke tilstrekkelig høyde til at fartøysjefen rakk å rette det helt opp, og flate ut, raskt nok til å unngå at det styrtet.

Helikopteret traff bakken med en fart på 194 km/t, viser Havarikommisjonens foreløpige rapport.

Helikoptervrak i Ullensvang

TYNN FJELLUFT: Brå manøver i lav høyde og tynn luft var årsakene til helikopterulykka som tok fem liv i Hardanger for et år siden.

Foto: Ness, Jan Kåre / SCANPIX

Fem omkom

Fem personer omkom i ulykka i Ullensvang i Hardanger 4. juli i fjor. Ulykka er en av historiens verste helikopterulykker på fastlands-Norge.

De fire passasjerene om bord var alle i familie og var på vei til dugnadsarbeid på en hytte vest på Hardangervidda. Også piloten om bord omkom.

Andre familiemedlemmer som var ved hyttetomta så helikopteret styrte og ta fyr bare 500 meter fra planlagt landingssted.

Selskapet Airlift, som eide helikopteret, har siden 1996 vært involvert i fem dødsulykker, men selskapet og Luftsfartstilsynet mener Airlift er gode på sikkerhetsrutiner.

Flagget henger på halv stang utenfor herradshuset i Ullensvang. De fem omkomne

OMKOM: Pilot Tore Bendigtsen Ystanes (39), Siv Holtan (18), Andreas Søvik Fossmark (24), Kjetil Bu (27) og Karianne Ringkjøb Dahl (29).

Foto: Politiet / Scanpix

Tung last i tynn fjelluft

Helikopterprodusenten burde ha informert bedre om helikopterets egenskaper i tynn luft.

Kåre Halvorsen

FORELØPIG KONKLUSJON: Havarikommisjonens Kåre Halvorsen forteller at en brå manøvrering utløste ulykken.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

– Dersom du flyr i tynn fjelluft med et tungt helikopter av denne typen, og gjør en brå manøver vil hydraulikken gjøre det vanskeligere å komme ut av situasjonen i en så lav høyde, forteller Kåre Halvorsen, leder i Statens Havarikommisjon for Transport (SHT), til NRK.no.

«Helikoptertypen har ikke varsellys eller annet som gir forvarsel om en slik overbelastning. (...) SHT mener at det bør advares tydeligere om dette faremomentet i fabrikantens flygemanual», skriver Havarikommisjonen i sin foreløpige rapport.

Ønsker moderne flyregistratorer

– Enhver som flyr helikopter gjør handlinger ut fra konteksten man er i. En slik manøver med et slikt helikopter gjør at det er vanskelig å korrigere følgene av en så bra manøver, sier Halvorsen.

Havarikommisjonen har ikke klart å finne ut hvilke innstillinger og belastninger helikopteret hadde da ulykka inntraff. De tar i den foreløpige rapporten til orde for at det tas i bruk moderne flyregistratorer i helikoptre i framtida.

Den endelige rapporten kan tidligst forventes i fjerde kvartal 2012.