Hopp til innhold

Brå sving førte til dødsulykken

Brå manøvring var trolig årsaken til at fem mennesker omkom i helikopterulykka i Ullensvang i fjor sommer. Nå vil Havarikommisjonen ha svarte bokser i helikoptere.

Undersøkelser har ikke avdekket teknisk feil ved helikopteret.

En krapp sving førte til at helikopteret kom ut av kontroll, og det var ikke nok høyde til å rette det opp i tide, skriver Havarikommisjonen i sin endelige rapport.

Dermed viser det seg at det var en menneskelig svikt og utfordringer knyttet til denne helikoptertypen som førte til dødsulykka.

Fem omkom

Flagget henger på halv stang utenfor herradshuset i Ullensvang. De fem omkomne

OMKOM: Pilot Tore Bendigtsen Ystanes (39), Siv Holtan (18), Andreas Søvik Fossmark (24), Kjetil Bu (27) og Karianne Ringkjøb Dahl (29).

Foto: Politiet / Scanpix

Fem personer omkom i ulykka i Ullensvang i Hardanger 4. juli i fjor. Ulykka er en av historiens verste helikopterulykker på fastlands-Norge.

De fire passasjerene ombord var alle i familie og var på vei til dugnadsarbeid på en hytte vest på Hardangervidda. Også piloten om bord omkom.

Andre familiemedlemmer som var ved hyttetomta så helikopteretn fra Airlift styrte og ta fyr bare 500 meter fra planlagt landingssted.

Ønsker flyregistratorer i helikoptere

«Det er ikke mulig å fastslå med sikkerhet hvilke flygestillinger og belastninger helikopteret gjennomgikk, hvilken hastighet det holdt og hvilken flygebane det fulgte i svingen forut for havariet», skriver Statens havarikommisjon for transport.

Nå vil de ha «svarte bokser» også i helikopter og andre lette luftfartøy:

«Dagens regelverk påbyr ikke installasjon av flygeregistrator i lette luftfartøy. SHT mener tiden nå er inne for å ta i bruk tilgjengelige, lette flygeregistratorer som kan gi bedre datagrunnlag for ulykkesundersøkelser så vel som annet sikkerhetsfremmende arbeid,» skriver kommisjonen i sin rapport.