– Jeg merker at jeg går fortere tom for strøm nå, sier Sigrid Havre.
Frostrøyken står ut av munnen hennes der hun står og lader på hurtigladestasjonen på Danmarks plass i Bergen. Det er en iskald formiddag og Havre merker minusgradene godt på batteriet.
– Når det minker på batteriet skrur jeg av all varmen. Det blir fort litt kaldt, sier hun og ler.
Halvvering av rekkevidden
Elbiler bruker mye mer strøm i minusgrader, enn i mildvær.
Tommelfingerregelen er en halvering av rekkevidden man er vant til å ha sommerstid, men det varierer fra bil til bil.
– Sånn er det med elbiler i kulden, det må vi bare være ærlige på. Og de fleste elbileiere er klar over dette. En elbileier må være bedre på å planlegge bilturen enn andre, sier Petter Haugneland i Elbilforeningen.
Kapasiteten synker når batteripakken blir kald, det samme som skjer når man er ute i kulden med mobilen. Samtidig øker energiforbruket, hovedsakelig fordi man skrur opp varmeapparatet.
Les også:
– Hjelper ikke å kutte radioen
Åtte prosent av de spurte i en undersøkelse gjort av elbilforeningen sier de har gått helt tom for strøm med bilen. Det vil man helst unngå, særlig når gradene kryper under null.
Petter Haugneland i Norsk elbilforening har flere gode råd for å få batteriet til å vare litt lenger.
- Det viktigste er å forvarme bilen, helst på lading slik at du ikke bruker batterikapasiteten.
- I de fleste nyere elbiler kan ladingen tidsinnstilles, slik at den er nyladet når du skal ut og kjøre. Ladingen gir varme til batteriet.
- Har du garasje, er det lurt å bruke denne.
- Ha på varmen i rattet eller setet om du har det. Det er mer energieffektivt enn varmeapparatet. Så kan du heller supplere med varmeapparatet.
- Både kjørestil og lufttrykk i dekkene virker inn på strømforbruket. Kjør rolig og ha nok luft i dekkene. – Dette kan faktisk ha ganske mye å si for hvor mye strøm du bruker, sier Haugneland.
- Et siste poeng – kjørelys og radio påvirker ikke kjørelengden merkbart. Det er med andre ord ikke noe poeng i å slå av disse når du begynner å gå tom for strøm. Og lys skal du uansett ha på. (Flere råd finner du på elbilforeningens nettsider.)
Les også:
Flere strømløse før
Den siste uken har det vært
i store deler av landet. Men NAF har ikke opplevd økning i berging av elbiler.– Vi opplevde at flere stod strømløse langs veiene for noen år siden. Det virker som om elbileierne etter hvert har lært seg hvordan de skal bruke bilen i kulden. Og jo flere som har elbil, jo bedre er kunnskapen om dette, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal.
På hurtigladestasjonen på Danmarks plass står fem sjåfører og lader bilene sine denne formiddagen, blant andre Astrid Grasdal. Hun fikk ikke plass ved ladestasjonene på jobben, og må innom her for å komme seg hjem.
Hun har ennå til gode å gå helt tom for strøm.
– Hvis det kniper på batteriet slår jeg av varmeanlegget og sitter og fryser litt.