Slik lærer de seg å regne superraskt

Tidligere slet Aleksander Eikmo Drange (12) med å konsentrere seg på skolen. Nå regner han flersifrede tall i hodet uten hjelpemidler.

Vijaya Krishnamoorthy underviser Brainobrain

ERFARNE: Osman Liban (13), Aleksander Eikmo Drange (12), Alrik Bøe (9) og Jyothiraditya Korem (14) er blant lærer Vijaya Krishnamoorthys ivrige elever.

Foto: Jon Peder Horn Opsahl / NRK

– Nå går det så fort at fingrene ikke henger med lenger, sier Aleksander Eikmo Drange (12).

Han har gått på Brainobrain i to år og er på nivå fem av ti. På det nivået regner elevene med flersifrede tall. De kan også gange og dele, i tillegg til å regne pluss og minus.

Bruker begge hjernehalvdelene

Metoden de benytt går ut på å visualisere utregningen slik at det hele ikke bare er tall. På den måten benytter man seg av begge hjernehalvdelene.

– Den venstre hjernehalvdelen er den logiske som tar seg av tall og bokstaver, mens den høyre er der kreativiteten ligger, sier kursleder Vijaya Krishnamoorthy.

Hun sammenlikner metoden med å lære seg å svømme, det er en ferdighet og ikke bare kunnskap

Kuleramme

ABAKUS: I begynnelsen bruker barna på Brainobrain en slik kuleramme (abakus) for å få et visuelt uttrykk av det de regner.

Foto: Jon Peder Horn Opsahl / NRK

Veteraner

Vijaya Krishnamoorthy leser opp et regnestykke høyt mens Aleksander og Osman Liban (13) følger konsentrert med. Idet hun er ferdig roper Aleksander ut svaret. De to guttene har verken kalkulator eller rutepapir.

Aleksander og Osman er for veteraner å regne på kurset på Ny-Krohnborg skole. Mens de minste barna benytter seg av en kuleramme (abakus) foregår utregningene i hodet til de to guttene.

Osman gjør fortsatt bevegelsene med fingrene som om han har en kuleramme.

Slet med konsentrasjonen

Før han begynte med Brainobrain slet Aleksander med å fokusere på skolearbeidet.

– Jeg har blitt mye flinkere til å konsentrere meg etter at jeg begynte på kurset. I tillegg har jeg blitt litt bedre i matte, sier Aleksander til NRK.

Han føler han også har blitt flinkere i andre fag.

Det er ikke bare matematikk kurset dreier seg om. Vijaya mener at metoden bidrar til bedring på flere felt.

– Vi ser bedring i hukommelse, konsentrasjon og evne til å lytte og observere, sier Vijaya.

LES OGSÅ: Tør du å konkurrere mot disse barna?

Har merket fremgang

Jumale Liban er faren til Osman og Sadia (10), som også deltar. Han sier han har merket en forskjell etter at barna begynte på kurset.

– Vi har merket det på måten de jobber på. Barna har blitt mye bedre i matte. De har også blitt roligere og mer selvstendige, sier Jumale.

Øving hjemme er en viktig del av kurset. Foreldrene har også vært nødt til å lære seg de grunnleggende metodene slik at de kan hjelpe barna.

– De kunne matte fra før, men dette er en ny måte å jobbe på, sier Jumale.

Osman Liban

REGNER I HODET: Osman behøver ikke lengre å bruke kulerammen når han regner.

Foto: Jon Peder Horn Opsahl / NRK

Vijayas langsiktige mål er å få metoden inkludert i skoleverket, i første omgang i Bergen og Os kommune.