For å bedre veistandarden vurderer kommunen å innføre bompenger.
Refusjon
Men for å unngå at pendlerne skal betale for mye i forhold til andre, mener ordføreren at en særordning kan være aktuelt.
- Det går jo an å se for seg at de vi kaller for dagpendlere får en eller annen form for refusjon som gjør at de ikke kommer dårligere ut enn andre bømlinger.
Bompenger i 15 år
Opprustingen av de viktigste veiene i Bømlo vil koste 470 millioner kroner. En statlig finansiering er urealistisk, derfor er bompenger en alternativ løsning.
Trekantsambandet fikk i sin tid godkjent en bompengeperiode på femten år. Men i dag ser det ut til at anlegget vil være nedbetalt flere år før tiden. Derfor vil ordfører Kallevåg bruke de resterende årene til å finansiere prosjekt internt i kommunen.
- Da kongen klippet snoren i 2001 var vi alle innstilt på at dette skulle vare i femten år. Men fordi vi nå har hatt en meget gunstig renteutvikling, så har det gitt oss et handlingsrom som vi kan bruke til å ruste opp veiene våre hvis vi vil, eller vi kan fjerne bomstasjonene fire år før.
Skeptisk pendler
Henrik Friis er pendler og er skeptisk til hvordan en eventuell refusjonsordning skal fungere.
- Hvordan en skal klare å skille ut de som pendler hver dag blir gjerne et problem. Men det er klart at dersom det er en refusjon som er av betydning og beløpet er stort nok, så kan det jo være interessant.
Friis er en av flere hundre pendlere som vil merke det på lommeboken dersom det blir innført bompenger. Men blir forslaget om særordning for pendlere en realitet, vil det ikke bli dyrere for ham enn for andre.
- Det som må være poenget er at en dagpendler ikke skal komme dårligere ut enn en som bare pendler sporadisk, sier ordfører Inge Reidar Kallevåg.