Hopp til innhold

– Jeg gruer meg til å gå på jobb

På E16 mellom Bergen og Voss har det gått over 200 ras de siste ti årene, viser ferske tall. Drosjesjåfør Ingvild Karin Vikøren er redd når hun kjører på hovedveien mellom Norges to største byer.

På E16 mellom Bergen og Voss har det gått over 200 ras de siste ti årene, viser ferske tall fra Statens vegvesen. Drosjesjåfør Ingvild Karin Vikøren er redd når hun kjører på det som er hovedveien mellom Norges to største byer.

SE VIDEO: – Jeg kjører med klump i halsen på E16, sier drosjesjåfør Ingvild Karin Vikøren.

Rassikring ved Stanghelletunnelen

RASSIKRING: Over den ødelagte tunnelmunningen på Stanghelletunnelen henger rassikringen. Et nett som skal fange opp stein som raser fra fjellsiden.

Foto: Vidar Gudvangen / NRK

– Å sitte med klumpen i halsen når du er ute og kjører fordi du er redd for at det skal gå et ras, det er å bli grineferdig av, sier Ingvild Karin Vikøren.

Hun er drosjesjåfør i Dale taxi, og må ofte ut på henteoppdrag på en av landets mest trafikkerte og rasfarlige veier, europaveg 16 mellom Bergen og Voss.

– Jeg gruer meg til å gå på jobb når jeg vet jeg må forlate Dale. Jeg får vondt i magen, forteller hun.

En oversikt Statens vegvesen har laget for NRK viser at det siden 2003 har gått 201 ras på E16 mellom Bergen og Voss. Verst var 2011 med 56 ras.

På knappe seks mil er det tett mellom det vegvesenet definerer som spesielt rasfarlige områder.

– Uakseptabelt

Over to hundre ras på ti år, på en så trafikkert vei fra øst til vest, er helt uakseptabelt, mener stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp), som representerer Hordaland i transport- og kommunikasjonskomiteen.

Stortingsrepresentant Arne Sortevik fra Fremskrittspartiet.

NY VEI: Det må bygges ny vei, mener FRPs Arne Sortevik, og frem til da må E16 rassikres mye grundigere.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

– Det er en statistikk som dokumenterer at E16 er en rasutsatt vei, og de siste hendelsene vi har hatt i 2013 dokumenterer i tillegg at denne situasjonen har utviklet seg i gal retning, sier han til NRK.no.

Sortevik mener at det må bygges ny vei, og at den eksisterende veien må sikres mye bedre frem til da.

– I år har vi hatt veien stengt i 12 dager. Og knapt en måned etterpå gikk det et nytt ras i et område som angivelig var rassikret for to år siden, sier Sortevik.

Han krever at det må bygges ny vei.

– Men det vil ta tid, og derfor er det helt nødvendig å foreta en mer grundig rassikring av veien, som fortsatt skal brukes i mange år, sier stortingsrepresentanten.

Les også: – Smadra autovern like ved togtunnel

– Stein store som hus kan rase ned

Geolog Trine Helle Simmenes har tidligere sagt til NRK.no at det er livsfarlig å kjøre på E16, og at man ber om bråk når man bygger en vei som spiser seg inn i et så rasfarlig fjell.

– Oppe er det sprekker i fjellet i alle retninger. Det ser ut som noen har skåret i det med kniv. Vi kan få ned steiner store som hus når som helst, sa Simmenes til NRK.no i april.

– Behovet for rassikring er større enn noen gang, og ferske hendelser tyder på at vi opererer med trafikk på svært rasfarlige veier, sier Sortevik.

Vegvesenet: – Vi må ha lange tunneler

Olav Finne

TUNNELER: – Hvis vi skal få en vei som er god i forhold til trafikksikkerhet og rasproblematikk, så må vi ha lange tunneler, sier Olav Finne i Statens vegvesen.

Foto: Vidar Gudvangen / NRK

Statens vegvesen arbeider med en rapport som skal legges frem i høst. Utgangspunktet er rasproblematikken.

– Her vil vi se på nye veilinjer, og det vil gi grunnlag for politikerne til å velge hvordan de vil løse situasjonen mellom Bergen og Voss, sier avdelingsdirektør Olav Finne i Statens vegvesen i Hordaland til NRK.no.

Lange tunneler har allerede vært på tegnebrettet . Finne vil likevel ikke spekulere i hva som blir valget.

– Men hvis vi skal få en vei som er god i forhold til trafikksikkerhet og rasproblematikk, så må vi ha lange tunneler, sier han.

– Folk er redde og urolige

Ordføreren i Vaksdal kommune, Eirik Haga, er enig med Finne.

– På lang sikt må vi ha nye tunneler, og legge veien inn i fjellet. Men på kort sikt må vi kjempe for å få en større del av rassikringsmidlene.

– Hvilke tilbakemeldinger får du fra innbyggerne i Vaksdal?

– Folk er oppgitte. Og det er klart at de er redde og urolige. Det blir jeg også når jeg kjører på denne veien, men jeg kan ikke tenke på ras hver gang jeg er ute og kjører, sier ordføreren.

Les også: Ironisk feiring av åpning av E16

– Større behov enn man har vært klar over

Stortingsrepresentant Arne Sortevik mener at strekningen på E16 er underprioritert, men at regjeringen likevel har tatt signalene fra de rasutsatte fylkene.

– Regjeringen har økt potten til rassikring. Det er gledelig. Men samtidig er det klare signaler på at de anslagene som er gjort tidligere for behovet for rassikring, må revideres, og at det er langt større behov enn man tidligere har vært klar over, sier han.

Frp fremmer ifølge ham forslag i revidert statsbudsjett om mer penger til rassikring av veier generelt, i tillegg til et eget forslag om rassikring av E16 mellom Bergen og Voss.

– Det må mer penger til rassikring i revidert budsjett for inneværende år. Det må også gis mer penger på budsjettet for kommende år, og det må gis klare føringer om rassikring av E16, også i Nasjonal Transportplan, som nå er under arbeid i transportkomiteen, sier Sortevik.

Les også: Trailersjåfør måtte rygga i 54 minutt med 20 meter langt vogntog

Minst 15 år til veien er trygg

Strekningen er svært rasfarlig, men få har blitt skadd i ras til nå. Det er trafikkulykkene på europaveien som tar liv.

– I tiårsperioden har vi hatt én personskade på grunn av isnedfall. Samtidig har vi hatt 21 trafikkdrepte fra Vågsbotn til Voss. Det er en fattig trøst, men vi har ikke hatt noen stygge ulykker med ras, sier Olav Finne i Statens vegvesen.

– Men selvsagt er det alltid en risiko for at det kan hende noe, legger han til.

Finne mener at det vil gå minst 15 år før E16 kan regnes som rastrygg.

– Skal vi bygge om hele E16, så vil det kreve opp mot ti års byggetid. Før det må vi velge løsninger, og planlegge utbyggingen.

– Jeg blir sint

I mellomtiden må folk finne seg i å kjøre på den rasfarlige strekningen.

– Myndighetene bruker så mye penger på rassikring. Likevel holder det ikke. Jeg blir sint, sier Vikøren.

Når rapporten fra Statens vegvesen kommer starter den politiske dragkampen om hvor framtidens E16 skal ligge, og hvor lange tunnelene blir på den ras- og ulykkesutsatte vegen.

Reportasje fra 1971 om ras ved toglinjen, hvor E16 ligger i dag.

GAMMEL PROBLEMSTILLING: I 1971 førte et ras til at jernbanesporet måtte stenges, i samme område hvor E16 ligger i dag.