Hopp til innhold

NRK tjener millioner på spin-offs

Fra Sesam Stasjon til Fantorangen og årets julekalender. Med NRKs mest populære serier og figurer følger en rekke spin-off-produkter som betyr ekstra mynt i kassen for kanalen.

Video Nyttårskonsert med KORK, Fantorangen og Silje

BARNE-TV OG BUTIKK: Fantorangen, her sammen med Silje Sirnes Winje fra barne-tv, er en populær barne-tv-figur. Den røde elefanten selger også en lang rekke produkter i NRKs nettbutikk.

Foto: Nyhetsspiller

NRK er blant aktørene som selger lisenser til spin-off-ting basert på sine mange barne-tv-serier.

Gjennom aksjeselskapet NRK Aktivum er allmennkringkasteren selv en av dem som tjener penger på sine mest kjente barne-tv-karakterer. Men nøyaktig hvor stor fortjenesten på barneprodukter er, vil ikke Aktivum gå ut med.

Alt vurderes til spin-off

Hvert år tjener NRK millioner på spin-offs, eller såkalte lisensierte produkter. Flere av NRKs programmer og serier har produkter knyttet til seg, og i nettbutikken selges det en rekke ting fra barneprogrammene til NRK.

  • Hva syns du om at NRK gjør millionbutikk på barne-tv-produkter? Si din mening i kommentarfeltet nederst i saken.

– Vi vurderer, i samarbeid med NRK, alle programmer for å se om de kan videreutvikles til å bli noe mer, sier administrerende direktør Kjell Frostrud Johnsen i NRK Aktivum.

Kjell Frosturd Johnsen

INGEN GRÅSONE: Direktør i NRK Aktivum, Kjell Frostrud Johnsen, ser ingen problemer med at NRK fungerer som kommersiell aktør i klesbutikker og lekebutikker.

Aktivum ble opprettet som et eget selskap i 1997, og har som oppgave å ivareta NRKs kommersielle interesser. Å selge lisenser til å lage DVD-er, CD-er, klær, bamser og leketøy er en del av det.

Når NRKs storsatsing, julekalenderen Julekongen, lanseres den kommende julen, ligger også produktene klare til å bli sendt ut til butikkene. Tøfler, klistremerkebøker, termoser og kalendere knyttet til Julekongen følger med det som er NRK Super sin største satsing noensinne.

Viser til Star Wars

Akvitum-sjefen peker tilbake på spin-off-suksessen etter Star Wars-filmene på 70-tallet når han skal forklare hvorfor det er naturlig å satse på lisensierte produkter.

– Det har det blitt slik at når en film eller TV-serie lanseres, skapes det en forventning om at en får tak i slike produkter.

– Men mens noen filmer nærmest er laget for å selge produkter, så lager vi produkter for å skape lojalitet til programmene og figurene på NRK, og få dem tilbake til programmene våre. Konkurransen fra internasjonale lisensprodukter er stor, sier Johnsen.

Opptak fra Julekongen

JULE-SPIN-OFF: I desember dukker NRK-storsatsingen om Julekongen opp på tv. Egne julekalendere og klær er en selvsagt del av lanseringen.

Foto: Nan Kristin Myhre / NRK

Selger rettighetene til andre

Mens NRK tidligere lagde og gav ut spin-offs, har de nå gått over til å la andre gjøre jobben og heller tjene penger på å selge lisensene til egne serier.

– Mye vurderes, og vi takker nei til mer enn vi sier ja til. NRK-produkter skal henge høyt. Kvaliteten skal være god, og ting skal være relevante til TV-programmet. Og vi har svært strenge regler når det gjelder næringsmidler. Vi gir ikke lisenser til ting som kan puttes i munnen, sier Johnsen.

Men mange har vært kritiske til at NRK tjener penger på barne-tv-effekten. Blant annet da «Jul i Blåfjell» gikk, fikk kanalen kritikk for å utøve kjøpepress .

Hvor mye penger NRK tjener på denne virksomheten, er hemmelig av forretningsmessige grunner.

– Det kan vi ikke gå ut med. Siden vi jobber med andre lisenspartnere, har vi ikke mulighet til å gå ut med konkrete tall.

13 millioner i inntekter i fjor

Men Aktivums årsberetning for 2011 viser at lisensprodukter, som inkluderer salg av DVD-er, CD-er, lydbøker, bøker og andre spin-off-produkter, gav inntekter på 12,9 millioner kroner i fjor. Det utgjør omtrent en tiendedel av selskapets driftsinntekter på 137 millioner kroner.

"Elias"

TV 2S FLAGGSKIP: TV 2 selger ikke selv produkter til sine barne-TV-serier, fordi de kun kjøper serier av andre. Men da serien om Elias ble lansert, samarbeidet også TV 2 med skaperne om en lang rekke spin-offs.

Foto: Redningsselskapet

Hos konkurrenten TV 2 lages det ikke egne spin-offs mot barn. Hovedgrunnen til det er at TV 2 ikke produserer serier selv, men kjøper dem av andre. Da er det også skaperne som selger lisensene, forteller Beathe Daae, prosjektleder i TV 2 Junior.

– For TV 2 selv er ikke disse produktene viktig. Vi kjøper programmer ut fra selve historien, karakterene og kvaliteten, sier Daae.

Verken NRK eller TV 2 ser det som problematisk å tjene penger på at barna vil ha leker knyttet til seriene de ser på barne-tv.

– Uproblematisk

– Det er bare en måte å finansiere det på. For produsentene er det nesten umulig å finansiere en animasjonsserie uten inntekter av salg fra spin-off som bøker, klær, DVD og mat. Da måtte man i så fall fått mye offentlig støtte, sier Daae.

På spørsmål om dette er en gråsone for NRK å bevege seg i, svarer Johnsen et rungende nei. Han peker blant annet på at Aktvium er skilt ut som et eget AS, og at lisenskroner ikke går til driften.

– NRK er gitt anledning til å drive med denne type forretningsvirksomhet på lik linje med sine konkurrenter. Det er en del av strategien til NRK, at vi videreutvikler universene.

– Inntektene bidrar til at NRK kan fortsette å lage mange og gode programmer til sitt publikum. Ved å være med i markedet har vi selv kontrollen og kan heller være med å dempe omfanget og porsjonere ut hvor mye det blir. At vi tjener penger på dette er ingen gråsone, og ikke noe vi ønsker å skjule, sier Johnsen.

  • Hva syns du om at NRK gjør millionbutikk på barne-tv-produkter? Si din mening i kommentarfeltet under bildet.
Video Promo - Jul i Blåfjell

NISSEKRANGEL: Julekalenderen om nissene i Blåfjell førte til masseproduksjon av blant annet blå nisseluer. Men lisensproduktene fra nisseland førte til flere kritiske røster om NRKs rolle i 2001.

Foto: Nyhetsspiller