NRK er blant aktørene som selger lisenser til spin-off-ting basert på sine mange barne-tv-serier.
Gjennom aksjeselskapet NRK Aktivum er allmennkringkasteren selv en av dem som tjener penger på sine mest kjente barne-tv-karakterer. Men nøyaktig hvor stor fortjenesten på barneprodukter er, vil ikke Aktivum gå ut med.
Alt vurderes til spin-off
Hvert år tjener NRK millioner på spin-offs, eller såkalte lisensierte produkter. Flere av NRKs programmer og serier har produkter knyttet til seg, og i nettbutikken selges det en rekke ting fra barneprogrammene til NRK.
- Hva syns du om at NRK gjør millionbutikk på barne-tv-produkter? Si din mening i kommentarfeltet nederst i saken.
– Vi vurderer, i samarbeid med NRK, alle programmer for å se om de kan videreutvikles til å bli noe mer, sier administrerende direktør Kjell Frostrud Johnsen i NRK Aktivum.
Aktivum ble opprettet som et eget selskap i 1997, og har som oppgave å ivareta NRKs kommersielle interesser. Å selge lisenser til å lage DVD-er, CD-er, klær, bamser og leketøy er en del av det.
Når NRKs storsatsing, julekalenderen Julekongen, lanseres den kommende julen, ligger også produktene klare til å bli sendt ut til butikkene. Tøfler, klistremerkebøker, termoser og kalendere knyttet til Julekongen følger med det som er NRK Super sin største satsing noensinne.
Viser til Star Wars
Akvitum-sjefen peker tilbake på spin-off-suksessen etter Star Wars-filmene på 70-tallet når han skal forklare hvorfor det er naturlig å satse på lisensierte produkter.
– Det har det blitt slik at når en film eller TV-serie lanseres, skapes det en forventning om at en får tak i slike produkter.
– Men mens noen filmer nærmest er laget for å selge produkter, så lager vi produkter for å skape lojalitet til programmene og figurene på NRK, og få dem tilbake til programmene våre. Konkurransen fra internasjonale lisensprodukter er stor, sier Johnsen.
Selger rettighetene til andre
Mens NRK tidligere lagde og gav ut spin-offs, har de nå gått over til å la andre gjøre jobben og heller tjene penger på å selge lisensene til egne serier.
– Mye vurderes, og vi takker nei til mer enn vi sier ja til. NRK-produkter skal henge høyt. Kvaliteten skal være god, og ting skal være relevante til TV-programmet. Og vi har svært strenge regler når det gjelder næringsmidler. Vi gir ikke lisenser til ting som kan puttes i munnen, sier Johnsen.
- Les også:
Men mange har vært kritiske til at NRK tjener penger på barne-tv-effekten. Blant annet da «Jul i Blåfjell» gikk,
Hvor mye penger NRK tjener på denne virksomheten, er hemmelig av forretningsmessige grunner.
– Det kan vi ikke gå ut med. Siden vi jobber med andre lisenspartnere, har vi ikke mulighet til å gå ut med konkrete tall.
13 millioner i inntekter i fjor
Men Aktivums årsberetning for 2011 viser at lisensprodukter, som inkluderer salg av DVD-er, CD-er, lydbøker, bøker og andre spin-off-produkter, gav inntekter på 12,9 millioner kroner i fjor. Det utgjør omtrent en tiendedel av selskapets driftsinntekter på 137 millioner kroner.
Hos konkurrenten TV 2 lages det ikke egne spin-offs mot barn. Hovedgrunnen til det er at TV 2 ikke produserer serier selv, men kjøper dem av andre. Da er det også skaperne som selger lisensene, forteller Beathe Daae, prosjektleder i TV 2 Junior.
– For TV 2 selv er ikke disse produktene viktig. Vi kjøper programmer ut fra selve historien, karakterene og kvaliteten, sier Daae.
Verken NRK eller TV 2 ser det som problematisk å tjene penger på at barna vil ha leker knyttet til seriene de ser på barne-tv.
– Uproblematisk
– Det er bare en måte å finansiere det på. For produsentene er det nesten umulig å finansiere en animasjonsserie uten inntekter av salg fra spin-off som bøker, klær, DVD og mat. Da måtte man i så fall fått mye offentlig støtte, sier Daae.
På spørsmål om dette er en gråsone for NRK å bevege seg i, svarer Johnsen et rungende nei. Han peker blant annet på at Aktvium er skilt ut som et eget AS, og at lisenskroner ikke går til driften.
– NRK er gitt anledning til å drive med denne type forretningsvirksomhet på lik linje med sine konkurrenter. Det er en del av strategien til NRK, at vi videreutvikler universene.
– Inntektene bidrar til at NRK kan fortsette å lage mange og gode programmer til sitt publikum. Ved å være med i markedet har vi selv kontrollen og kan heller være med å dempe omfanget og porsjonere ut hvor mye det blir. At vi tjener penger på dette er ingen gråsone, og ikke noe vi ønsker å skjule, sier Johnsen.
- Hva syns du om at NRK gjør millionbutikk på barne-tv-produkter? Si din mening i kommentarfeltet under bildet.