- NRK driver et kolossalt kommersielt kjør rettet mot barn og unge, sier Geir Magnus Nyborg.
Han ledet i sin tid utvalget som skulle se på hvordan kjøpepresset mot barn kan reduseres.
- NRK kobler bevisst sin populære julekalender i Barne-TV opp mot 40 såkalte lisensprodukter for å tjene penger, sier Nyborg ifølge Dagens Næringsliv.
Lisensrettigheter
Elleve bedrifter har inngått en avtale med NRKs kommersielle datterselskap, NRK Aktivum om lisensrettigheter til å selge 40 forskjellige produkter basert på "Jul i Blåfjell".
NRK Aktivum har budsjettert med 60 prosent omsetningsøkning. En stor del vil komme fra salget av de 40 Blåfjell-produktene.
Disney ikke bedre
Programsjef i NRK, Kalle Fürst, sier at forskjellen mellom NRK og Disney er at NRK lager programmene først og produktene siden.
Videre sier Fürst at "Toy Story" er et godt eksempel på dette. Lekene til "Toy Story" kom først, og så ble filmen produsert siden, utelukkende for å selge flere leker.
- NRK sprøyter pengene som tjenes på produksjonssalget inn i nye barne-TV-produksjoner. Lar vi Disney overta hele markedet, bruker ungene penger på amerikanske produkter som ikke gir norske arbeidsplasser, sier Fürst til Dagbladet.
Av Ana Maria Borge Tveit
NRK Kultur 8.11.2001