– Det var et sjokk å oppdage at mine nisser skulle brukes til å selge matvarer. Det vi skaper for barn skal ikke assosieres med næringsmidler eller noe som kan puttes i munnen, sier Gudny Ingebjørg Hagen.
Hun er skaperen av Blåfjell-universet. Figurene hennes har opptrådt i flere NRK-serier, og to spillefilmer. Den siste i rekken hadde premiere før jul 2011.
Butikker fylt opp av blåfjellkylling
Da filmen ble sendt ble butikkene fylt opp av flere tilleggsprodukter, som Blåfjell-godteposer, -grøt, -brød, -juice og -kyllingfilet – uten at Hagen hadde godkjent det.
– Jeg reagerer på at jeg ikke ble forelagt planene om at alt dette skulle på markedet. Det ble tilbakeholdt, sier hun.
Nå har hun og advokat Eirik Djønne sendt et varselbrev til filmproduksjonsselskapet Storm Rosenberg, som har godkjent bruken av Blåfjell-logoen på produktene.
– Hvis ikke Storm Rosenberg rydder opp i dette må vi heve kontrakten, sier Djønne.
Kan bli rettssak
I brevet går det fram at Hagen ønsker å avslutte samarbeidet for godt med filmprodusent Storm Rosenberg.
Får hun ikke full godkjenningsrett over verket sitt innen to uker, kan det bli rettssak.
– Hagen har en setning i kontrakten som sier at Storm Rosenberg skal forelegge avtaler med produsenter og produktene i forkant med henne. Det har de ikke gjort, sier advokat Djønne.
NRK lanserte en rekke produkter da tv-seriene om Blåfjell gikk på fjernsyn, men alle disse var godkjent på forhånd av Hagen.
– Ingen planer om flere filmer
Djønne og Hagen gir i brevet Storm Rosenberg frist til 15. februar med å gi Hagen retten til å godkjenne alle avtaler produksjonsselskapet inngår i framtiden.
Produsent Jørgen Storm Rosenberg ønsker ikke å kommentere saken, men sier til NRK at han nå skal se nærmere på varselbrevet.
Han legger til at han foreløpig ikke har planer om å lage flere Blåfjell-filmer.
Hør saken fra Kulturnytt:
LES OGSÅ: