Hopp til innhold

Nett-trøbbel for Telenor-kunder

Nok en gang hadde Telenor nettverksproblemer på Sør- og Vestlandet. Etter fire timer med trøbbel, er feilen nå rettet opp igjen.

Telenor bygget

PROBLEMER: Mange Telenor-kunder melder om nettverksproblemer.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

SISTE: Klokken 18.40 skriver Telenor at de har sett en klar forbedring etter tiltakene de har gjort for å normalisere trafikken.

– Situasjonen har nå stabilisert seg, og trafikken går som normalt. Vi jobber videre for å sikre full stabilitet, og overvåker situasjonen nøye, skriver konstituert kommunikasjonsdirektør Anders Krokan til NRK.

Jobbet med feilen

Telenor meldte selv på Facebook om nettverksproblemer.

«Foreløpig vet vi lite, men feilen er meldt og vi jobber med å finne ut av årsaken til problemet. Vi ber dere avvente med å kontakte kundeservice slik at vi i best mulig grad kan opprettholde kapasitet, og samtidig holde spørsmål rundt emnet i denne posten,» skriver Telenor på siden.

Facebookposten fikk over 100 kommentarer den første timen den lå ute. De aller fleste fra kunder som meldte om problemer.

Også på andre sosiale medier meldte brukere fra hele landet om at de har mistet nettverksforbindelsen.

Problemer på Vest- og Sørlandet

Problemene gjaldt i hovedsak Vestlandet og Sørlandet.

– I 14.30-tiden vi begynte å få henvendelser primært fra Bergen og Kristiansand om at folk opplevde at de hadde ustabilitet på fastnett bredbånd, eller at de ikke fikk logget seg på nett. Ut fra våre analyser, er det i disse områdene nettutfordringene er, sier konstituert kommunikasjonsdirektør Anders Krokan til NRK.

Han sier at mobilnettet og alle mobiltjenester fungerer som normalt.

– Dersom noen sliter med nett-tilgangen på fastnett bredbånd, anbefaler vi å benytte mobilnettet, dersom man har mulighet til det. Våre fagfolk jobber intenst med å få opprettet normalsituasjon igjen. Vi håper på snarlig løsning, og beklager overfor våre kunder, sier Krokan til NRK like etter klokken 17.

Telenorkunder har fått melding om at feilen skal være rettet innen klokken 21.

Mange med hjemmekontor

Mandag meldte Telenor at de hadde økt kapasiteten på 300 basestasjoner for å tåle trøkket fra alle som jobber hjemmefra for å unngå korona-smitte.

Kan dette skyldes at så mange har hjemmekontor?

– Vårt nett har svært god kapasitet, og utover det så er det for tidlig for meg nå å gå inn på hva årsaken kan være. Det begynte med meldinger fra bergensområdet, så har vi fått fra Kristiansand og andre steder, sier Krokan.

– Vi håper å få dette opp igjen raskt, og beklager overfor alle som sitter og prøver å jobbe fra hjemmekontor.

Andre har ikke problemer

Telia har derimot ikke problemer med sitt nettverk.

– Vårt nett fungerer som normalt, sier informasjonssjef i Telia, Daniel Barhom.

Også Ice sier at deres nettverk fungerer som det skal.

– Vi har registrert at Telenor har problemer, men vi har ikke fått meldinger om problemer hos oss. Vi opplever at nettet vårt har håndtert at så mange har hjemmekontor, sier Reynir Johannesson, kommunikasjonsdirektør i Ice.

Tirsdag hadde Telenor-kunder på hele Vestlandet trøbbel med tv-signalene,