Sterkere tiltak og virkemidler må til for at målene for bedret luftkvalitet skal nås. Det viser en ny
Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) og Vegdirektoratet har laget for Miljøverndepartementet.Rapporten skal være en del av grunnlaget for videre arbeid med en handlingsplan for lokal luftkvalitet.
– Vi mener at grensen for når det settes i verk tiltak bør senkes samtidig som lokale myndigheter og veimyndighetene får bredere handlingsrom, sier Hans Aasen, seksjonssjef i miljøøkonomi og samferdselsseksjonen i Klif.
Verste luft noensinne
Denne vinteren fikk bergenserne for alvor merke forurensingen fra biltrafikken.
Kaldt vær kombinert med høytrykk og kaldt vær gjorde at det la seg et lokk over byen. Under lokket ble luften stående stille. Høye verdier av NO2 og svevestøv gjorde at luftkvaliteten var den verste vi har hatt noensinne her i landet.
LES:
| |Luftforurensningen i Bergen var så ekstrem at den var helseskadelig for store grupper av byens befolkning. Akutte tiltak ble satt i verk.
Blant annet ble det innført
LES:
|Ønsker mer makt
Men i ettertid ble byrådet i Bergen kritisert for at tiltakene var for kortvarig og kom for sent. Byrådet på sin side påpekte at de ikke hadde nok handlingsrom og at lovverket var lite fleksibelt i forhold til ekstremsituasjonen.
– Dette var noe vi etterlyste. Slik som det var ble det mye prøving og feiling, sier Lisbeth Iversen, byråd for klima, miljø og byutvikling i Bergen kommune.
Hun hilser Klifs anbefaling med mer makt til lokale myndigheter velkommen. Iversen mener det vil føre til at kommunene er bedre rustet for å håndtere en krisesituasjon som den vi hadde i vinter.
– Det skal ikke være tvil om hva vi skal gjøre og når vi skal sette inn tiltak. Her er det også viktig å få flere aktører som for eksempel helsemyndighetene på banen.
– Samtidig skal vi jobbe videre med de langsiktige tiltakene for å få ned forurensningen i byen.
Trafikken må ned
For skal forurensingen ned kreves trafikkreduserende tiltak.
– Utslipp fra tunge dieselkjøretøy må reduseres samtidig som det innføres lavutslippssoner, sier Hans Aasen i Klif.
– I tillegg må økt bompengeavgift, bedre kollektivtilbud, parkeringsrestriksjoner og veiprising vurderes som konkrete tiltak.
Skal studere innholdet
Miljøverndepartementet bekrefter at de har mottatt rapporten fra Klima- og forurensningsdirektoratet i dag.
– Vi har visst at den skulle komme, nå må vi bruke tid på å studere innholdet, sier Jon Berg, kommunikasjonssjef i Miljøverndepartementet.