KNM «Helge Ingstad»-fregatten har siden februar ligget ved Hanøytangen på Askøy.
Bit for bit blir krigsskipet, som kolliderte med TS «Sola» og sank i Hjeltefjorden, tatt fra hverandre.
Deler av arbeidet har vært hemmelig og under streng overvåking. Bare nordmenn har fått lov til å jobbe med destrueringen av skipet frem til nå.
Store mengder våpensystemer, kampsystemer og sensorer ble fjernet før skipet ble slept til Hanøytangen.
– Men det er også områder i skipet med sensitivt materiell, som man ønsker kontroll på hvem som ser, sier avdelingssjef Magnus Hansvold i Forsvarsmateriell.
18 hemmelige rom
Skipet blir destruert og gjenvunnet på Norscrap West AS sitt anlegg.
– Vi har hatt døgnkontinuerlig vakthold og kameraovervåking. I kontrakten står det at vi skal passe på fartøyet til enhver tid, sier administrerende direktør Geir Olav Bøe.
18 av rommene i skipet er hemmelige, og her har bare norsk personell fått tilgang.
Da disse rommene ble ferdig destruert, kunne de bruke personell fra andre Nato-land.
Opphuggingen av skipet går nå inn i sin siste fase. Skipet skal om kort tid i dokk. Der blir skipet til 4,3 milliarder kroner endelig tatt fra hverandre.
Stiller ut lugar på museum
Det militæret utstyret går både til gjenbruk og destruksjon.
Forsvarsmuseum vil stille ut deler av KNM «Helge Ingstad». Blant annet blir mannskapslugar tatt ut og bevart.
– De ønsker å kunne fortelle om skipet, oppdragene det har vært på og hva som skjedde til siste, sier Hansvold.
Etter planen skal fregatten være ferdig demontert i februar.
Blir gjenvunnet til armeringsjern
Metallet fra skipet, som veier 5000 tonn, sendes så til et smelteverk i Tyskland. Deler av metallet blir til armeringsjern.
Skipet eies av Forsvarsmateriell, og pengene fra salget av skrapjernet går til dem.
Det er forventet at Forsvaret kan tjene opp til 12 millioner kroner på salget av metallet.
Norge har fire andre tilsvarende fregatter. Forsvaret har derfor selv ønsket å ha kontroll på skipet av sikkerhetsgrunner.