Megafon har mistet rundt 20 av "toppselgerne", og sliter nå med salget. Men det er ikke bare dårlig nytt.
– De som før var på jobb hver eneste dag, har begynt å bli mer stabile, og fått andre muligheter. De trenger ikke Megafon lenger, og det er jo kjempebra, sier konstituert redaktør Petter Lønningen.
Den uheldige konsekvensen er at salget går ned.
- Les også:
Ble rusfri
– Megafon har gitt meg stoltheten tilbake, og slik vet jeg det er mange av selgerne som føler det, sier Johnny Gitar, som han selv kaller seg.
Han står på Nesttun kjøpesenter i Bergen fem dager i uken, og er en av toppselgerne av Megafon.
Johnny har nå vært rusfri i tre år, etter 20 års rusmisbruk.
Mange selgere som har kommet dit han er, har begynt arbeidsopplæring eller utdanning for å gå videre i arbeidslivet.
- Les også: Megafon fikk ham rusfri
Stor nedgang
Et par år etter oppstarten i 2007 hadde magasinet en naturlig nedgang fra 25.000 til 20.000 eksempler i måneden.
Men i år har salget droppet igjen. Fra 17.000 ved årsskiftet, til 10.000.
– Hvis vi skal fortsette å drive på denne måten, vil vi møte på en del utfordringer. Først og fremst handler det om å få tak i selgere som vil selge Megafon, sier Lønningen.
Skal Megafon dekke utgiftene sine i framtiden, må de selge 3000 flere nummer i måneden.
- Les også:
Endret konseptet
I Nord-Norge har gatemagasinet «Virkelig» klart nettopp det.
Et par år etter oppstart var ikke magasinet nytt lenger, og salgstallet hadde gått ned til under 3000 eksemplar i måneden.
– Vi måtte endre konseptet vårt fra å være et glatt featuremagasin, til å bli et redaksjonelt produkt med en litt mer agressiv journalistikk, sier redaktør Eirik Junge Eliassen.
Graver dypere
Nå har salget økt til 8000 i måneden. Junge Eliassen tror gatemagasinene har til gode å utnytte det som gjør dem unike.
Blant annet at de kommer ut en gang i måneden.
– Dagspressen rekker ikke over den dyptgående journalistikken. Vi har muligheten til å grave dypere, og det har vi klart, sier han.
Mer variert tilbud
Fram til jul vil ledelsen i Megafon vurdere hva de skal gjøre for å heve salgstallene, sier Lønningen.
– Vi har hatt en omlegging, og prøver å ha et mer variert magasin, der vi også kan tillate oss å gå i dybden i noen saker. Men vi må innse at hovedårsaken til at folk kjøper Megafon er fordi dette er noe de vil være med å støtte, sier Lønningen.
- Les også: