Lokalsamfunn rammes: –Heller dieselferjer enn ferjekutt

Lokalsamfunn kan ikke miste ferjetilbudet fordi det skal bli elektrisk. Da må ferjene heller gå på diesel, mener Trygve Slagsvold Vedum.

Trygve Slagsvold Vedum på Jektevik kai

REAGERER: – Det er ikke holdbart at de som bor på små øyer og i lokalsamfunn langs hele kysten vår rammes, mener Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

Foto: Arne Frank Solheim / NRK

Denne uken skrev NRK om ferjeopprøret på Vestlandet etter at flere avganger på viktige strekninger skal kuttes på grunn av overgangen til elektriske ferjer.

Fredag var Sp-lederen på Jektevik ferjekai på Stord. Her skal fem daglige avganger kuttes etter nyttår.

– Det er ikke holdbart at folk mister morgen- og ettermiddagsavgangene. Det gjør det umulig å få hverdagen til å gå i hop, sier han.

Vestlendingene bør ikke akseptere å miste en eneste avgang selv om fergene blir elektriske, mener Slagsvold Vedum. Da må fergene heller gå på diesel.

– Vi ønsker mer elektrifisering, men vi ønsker ikke å ofre lokalsamfunn fordi man skal gå så fort over til elektriske ferger at det rammer de som bor langs hele kysten vår.

MF Kvinnherad

BYTTES UT: MF «Kvinnherad» mellom Skånevik og Utåker i 2016. De gamle dieselferjene på mange vestlandsfjorder skal byttes ut med elektriske ferjer. På grunn av ladetiden blir det færre avganger.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

Mer penger

Det er fylkespolitikerne i Hordaland som har vedtatt at alle bilferger skal bli elektrisk fra nyttår. Men for å løse problemene med ferjekuttene må regjeringen bevilge mer penger, mener Slagsvold Vedum.

– Stortinget har sagt at vi skal ha el-ferjer. En kan ikke bare ha gode intensjoner, staten må også være villig til å ta en del av regningen.

De fylkene som går foran i satsningen på el-ferjer må ha økonomisk bærekraft, slik at det ikke rammer befolkningen, mener han.

– Det er veldig skummelt, for det skaper motstand mot den elektrifiseringen av ferjene som er viktig og som vi er opptatt av at skal skje, sier han.

–Umulig å pendle

NRK har tidligere skrevet om pendlerne på Tysnes som er frustert over å ikke bli hørt i saken.

Sigmund Hovland i pendlerforeningen på Tysnes mener at de nye avgangene fører til at det blir umulig å dra til og fra jobb med ferjen.

– Konsekvensene er at folk må slutte i jobb, eller flytte fra Tysnes til andre plasser. Folk er fortvilet, sinte og aggressive, forteller han.

Sigmund Hovland om elektriske ferjer

STORE KONSEKVENSER: – Folk må slutte i jobb, eller flytte fra Tysnes, sier Sigmund Hovland

Foto: Marte Rommetveit / NRK

– Jobber aktivt med investeringer

– Vi bidrar enormt i investeringene, og bevilger mer penger til fylkeskommunene på grunn av el-ferjesatsningen, sier statsminister Erna Solberg.

Regjeringen har gitt 665 millioner kroner til innkjøp av el-ferger innen 2022, i følge henne.

– Vi jobber aktivt med det grønne skiftet på å få flere elferger, og vi bidrar mye fra staten.