Hvert år ankommer 17.000 tankskip norske havner, og mange av dem har ulovlig last med seg. Men nesten ingen av skipene blir kontrollert.
Ifølge Bellona kontrolleres bare rundt 100 skip i året av norske myndigheter.
– I praksis er det altfor enkelt for dem som ønsker å omgå regelverket å snike seg unna inspeksjoner, sier Karl Kristensen, fagrådgiver i Bellona.
Ulovlig avfall eksploderte
Det er nå seks år siden en tank eksploderte på anlegget til Vest Tank i Sløvåg i Gulen kommune.
En dokumentar fra NRK Brennpunkt avslørte hva tanken inneholdt – og hvordan det giftige innholdet kom til Norge og Gulen. Avsløringene viste at Vest Tank drev vasking og utskilling av skitten bensin, som ble solgt som drivstoff i u-land.
Selskapet hadde tatt imot ulovlige miljøgifter fra det internasjonale handelsselskapet Trafigura, og manglet tillatelser til å oppbevare de farlige reststoffene.
Skipet som leverte det farlige avfallet var ikke blitt undersøkt av miljømyndighetene, til tross for at nederlandske tollmyndigheter hadde tipset om skipet.
- LES MER: NRK Brennpunkt: Vest Tank vasket skitten bensin
- Se hele Brennpunkt-kommentaren: Mitt skip er lastet med
Lovet bedring i 2007
Avsløringene overrasket også norske myndigheter, som i 2007 lovet at kontrollen av skipsfart skulle bli bedre.
Men seks år etter eksplosjonen mener Bellona myndighetene bør kontrollere mer – og straffe mer.
– Klif kan for det første øke antall inspeksjoner. I tillegg kan de i større grad ta i bruk de sanksjonsmulighetene de har når de finner alvorlige brudd på regelverket, sier Kristensen i Bellona.
LES OGSÅ: Denne uken startet Vest Tank-saken igjen
Riksrevisjonen: – Lite har skjedd
Også Riksrevisjonen fastslår at fint lite har skjedd med skipskontrolleren de siste seks årene.
I en rapport fra 2012 konkluderer de med at det er store svakheter med kontrollen av avfall fra skip i norske havner. Revisjonen slo blant annet fast følgende:
- Man vet ikke hvor mange skip som kommer til Norge med farlig avfall.
- Per 2011 var det fremdeles ingen etater som kontrollerer lasten på tankskip som kommer til Norge.
- Sanksjonsmulighetene etter kontroll var for dårlige.
Les hele rapporten til Riksrevisjonen her.
– Norske myndigheter har utilstrekkelig kontroll med eksport av farlig avfall, sier underdirektør i Riksrevisjonen, Kristin Rypdal.
Klif har økt kontrollen på land
Men hos Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) mener de myndighetene har skjerpet kontrollene etter Sløvåg-ulykken.
De siste årene har Klif økt innsatsen på land. De sjekker anlegg som mottar farlig avfall og undersøker anlegg uten tillatelse, forteller Bjørn Bjørnstad, direktør ved tilsynsavdelingen i Klif.
– Vi mener Norge har en systematisk kontroll av skip. Når Riksrevisjonen påpeker at det er mulig å gjøre det mer systematisk, er det viktig at vi bruker de konklusjonene og vurderer dem. Det har vi gjort, sier Bjørn Bjørnstad, direktør ved tilsynsavdelingen i Klif.