Hopp til innhold

17.000 tankskip til Norge i året - svært få kontrolleres

Seks år etter eksplosjonen på Sløvåg er kontrollen av miljøgifter på tankskip fortsatt for dårlig. Nå krever Bellona at det blir tatt grep.

Min båt er lastet med...

FÅ KONTROLLER: Bare rundt 100 tankskip som ankommer Norge hvert år blir kontrollert, ifølge Bellona.

Hvert år ankommer 17.000 tankskip norske havner, og mange av dem har ulovlig last med seg. Men nesten ingen av skipene blir kontrollert.

Ifølge Bellona kontrolleres bare rundt 100 skip i året av norske myndigheter.

– I praksis er det altfor enkelt for dem som ønsker å omgå regelverket å snike seg unna inspeksjoner, sier Karl Kristensen, fagrådgiver i Bellona.

Ulovlig avfall eksploderte

Det er nå seks år siden en tank eksploderte på anlegget til Vest Tank i Sløvåg i Gulen kommune.

En dokumentar fra NRK Brennpunkt avslørte hva tanken inneholdt – og hvordan det giftige innholdet kom til Norge og Gulen. Avsløringene viste at Vest Tank drev vasking og utskilling av skitten bensin, som ble solgt som drivstoff i u-land.

Selskapet hadde tatt imot ulovlige miljøgifter fra det internasjonale handelsselskapet Trafigura, og manglet tillatelser til å oppbevare de farlige reststoffene.

Skipet som leverte det farlige avfallet var ikke blitt undersøkt av miljømyndighetene, til tross for at nederlandske tollmyndigheter hadde tipset om skipet.

Vest Tank i Sløvåg

EKSPLODERTE: I 2007 eksploderte en tank med farlig avfall på Vest Tank sitt anlegg i Sløvåg. Norske myndigheter kontrollerte aldri skipet som kom med lasten, selv om de var blitt tipset om det.

Foto: Ness, Kåre / SCANPIX

Lovet bedring i 2007

Avsløringene overrasket også norske myndigheter, som i 2007 lovet at kontrollen av skipsfart skulle bli bedre.

Men seks år etter eksplosjonen mener Bellona myndighetene bør kontrollere mer – og straffe mer.

– Klif kan for det første øke antall inspeksjoner. I tillegg kan de i større grad ta i bruk de sanksjonsmulighetene de har når de finner alvorlige brudd på regelverket, sier Kristensen i Bellona.

LES OGSÅ: Denne uken startet Vest Tank-saken igjen

Riksrevisjonen: – Lite har skjedd

Også Riksrevisjonen fastslår at fint lite har skjedd med skipskontrolleren de siste seks årene.

I en rapport fra 2012 konkluderer de med at det er store svakheter med kontrollen av avfall fra skip i norske havner. Revisjonen slo blant annet fast følgende:

  • Man vet ikke hvor mange skip som kommer til Norge med farlig avfall.
  • Per 2011 var det fremdeles ingen etater som kontrollerer lasten på tankskip som kommer til Norge.
  • Sanksjonsmulighetene etter kontroll var for dårlige.

Les hele rapporten til Riksrevisjonen her.

– Norske myndigheter har utilstrekkelig kontroll med eksport av farlig avfall, sier underdirektør i Riksrevisjonen, Kristin Rypdal.

Klif har økt kontrollen på land

Men hos Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) mener de myndighetene har skjerpet kontrollene etter Sløvåg-ulykken.

De siste årene har Klif økt innsatsen på land. De sjekker anlegg som mottar farlig avfall og undersøker anlegg uten tillatelse, forteller Bjørn Bjørnstad, direktør ved tilsynsavdelingen i Klif.

– Vi mener Norge har en systematisk kontroll av skip. Når Riksrevisjonen påpeker at det er mulig å gjøre det mer systematisk, er det viktig at vi bruker de konklusjonene og vurderer dem. Det har vi gjort, sier Bjørn Bjørnstad, direktør ved tilsynsavdelingen i Klif.