Hopp til innhold

Kjendiser og monstermast ble suksess

Aksjonistene mot kraftlinjene i Hardanger har klart å lage ei rikssak ut av motstanden. Ordet monstermast og kjendiser som vil lenke seg fast har ført fram.

Aviser med ordet monstermast

AVISER: Aviser, tv og radio har brukt ordet monstermast flere hundre ganger i år.

Foto: Eva Berget / NRK

For mange er Hardanger symbolet på det urnorske mener rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Trond Blindheim.

- Å kødde med Hardanger er som å kødde med kongen. Det gjør du bare ikke, sier Blindheim til NRK.

«Monstermast»

Presset mot kraftutbygginga i Hardanger har etter hvert blitt massivt, og så stort at regjeringa ikke lenger kunne ignorere kravet om sjøkabel. Men de planlagte mastene er ikke større enn andre høyspentmaster her til lands. I tillegg er det ikke bare Hardanger det skal bygges kraftlinjer, men tidligere denne uka snudde Jens Stoltenberg.

LES OGSÅ: Vil ha vestlendingar i ekspertgruppa | Åpen strid i regjeringen | Planlegger fremdeles lenkegjeng

- Det å lede handler om både å lytte og å lede. Vi har lytta til et veldig sterkt ønske om en fornyet gjennomgang av sjøkabel-alternativet, sa Stoltenberg på pressekonferansen på mandag.

- Dumme journalister

- Aksjonistene har vært veldig dyktige, sier Helge Østbye. Han er professor ved Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen.

Han er overraska over at kraftlinjemotstanderne har klart å få ordet «monstermaster» godt innarbeida i massemedia. Et søk i nyhetsbyråene viser at ordet ble brukt 137 ganger i fjor, så langt i år har det blitt brukt over 1000 ganger.

- Min kritikk, og det er ment som kritikk fra min side, den går på at mediene har slukt dette ordet. De mediene som har gått på denne begrepsbruken har enten et politisk budskap de vil ha fram eller har vært troskyldige og på grensen til dumme, sier Østbye til NRK.