Kostnadene er justert opp fra 1,3 til 1,75 milliarder kroner. I dette beløpet er også tilførselstunneler på begge sider av brua tatt med. Samtidig er lengden på brua justert ned fra 1325 til 1310 meter.
- Grunnen er at det er valgt en annen løsning enn tidligere. Brofestet på den ene siden er flyttet, slik at den går rett inn i en tunnel, forteller styreleder i Hardangerbrua AS, Einar Lutro.
- Et godt bompengeprosjekt
- At Hardangerbrua blir dyrere enn først antatt, vil det redusere sjansene for at prosjektet settes i gang?
- Det håper jeg ikke. Det er fortsatt et godt økonomisk bompengeprosjekt, men det betyr også at alle parter må heve sine bidrag.
Dyrt fergesamband
Lutro sier også at beregninger for hva en opprusting av fergesambandet Bruravik-Brimnes vil koste, styrker brutilhengerne.
- Denne opprustningen vil koste mellom 250 og 300 millioner kroner, og dette bør derfor være statens andel i finansieringen av brua, mener han.
Målet er å få brua prioritert i Nasjonal Transportplan 2006 - 2015.
- Uheldig kostnadsøkning
Leder for samferdselskomiteen på Stortinget, Petter Løvik mener det er uheldig at Hardangerbrua blir nesten en halv milliard kroner dyrere enn antatt.
- Det er alltid negativt med en økning i kostnader. Spørsmålet er hvordan dette kan finansieres. Hardangerbrua er et prosjekt som har lav statlig andel og stor lokal innsats, så jeg håper at en del av de ekstra kostnadene også kan finansieres lokalt.
Kommer uansett
Løvik mener Hardangerbrua er et viktig prosjekt og sier Stortinget vil ta saken opp igjen.
- Stortinget vil vurdere om broen bør med i Nasjonal Transportplan. Det er klart at betydningen er så stor, både for forbindelsen nord-sør og den lokale utviklingen at jeg tror Hardangerbrua vil komme før eller siden uansett.