Hopp til innhold

Jernbanetilsynet truer med å stenge Bybanen

Statens jernbanetilsyn mener at kontrakten mellom bybaneaktørene er så uklar at det kan utgjøre en sikkerhetsrisiko. – Vi tar dette på alvor, svarer Bybanen AS.

Buss og bybane i Bergen

UKLART ANSVARSFORHOLD: Kontrakten mellom Skyss, Bybanen og Keolis er så uklar at Jernbanetilsynet kan skru av bryteren og stenge banen, skriver Fanaposten.

Foto: Atle Markeng / NRK

Driftsselskapet Keolis, Bybanen og Hordaland fylkeskommune er innkalt til et møte, etter at Statens jernbanetilsyn i flere revisjoner har påpekt mangler i vedlikeholdet av bybanevognene, skriver Fanaposten.

Direktør i Jernbanetilsynet Erik Reiersøl-Johnsen sier til avisen at tilsynet mener det er et for uklart ansvarsforhold mellom aktørene som driver og vedlikeholder Bybanen.

– Keolis har ansvaret for det sikkerhetsmessige rundt kjøring av Bybanen, da skal de også ha styring på vedlikehold og på at materiellet de bruker er vedlikeholdt. Den styringen har de ikke i dag, sier Reiersøl-Johnsen til NRK.

Hordaland fylkeskommune eier Bybanen AS, men banen drives av Keolis Norge. Vedlikehold utføres av selskapet Stadler Pankow.

– I dag går kontrakten om vedlikehold mellom Bybanen og Stadler. Dermed har Keolis for lite kontroll over vedlikeholdet, som er en del av deres ansvarsområde, sier Reiersøl-Johnsen.

Jernbanetilsynet mener det kan innebærer en sikkerhetsrisiko.

– Hvis materiellet som brukes ikke er i den stand det skal være, og det ikke er gode nok kontroller for dette, kan det føre til ulykker, sier direktøren.

Vurderer å stenge banen

Reiersøl-Johnsen forteller at avvikene har vært påpekt en rekke ganger, og at de nå krever at det ryddes opp.

– Det er så alvorlig at om ikke dette kommer på plass, vurderer vi å suspendere Keolis sin tillatelse til å kjøre Bybanen. Nå skal vi møte partene, og jeg tror vi kan finne en løsning. Men det er noe vi vurderer, sier Reiersøl-Johnsen.

Keolis: – Har forbedringspotensial

Administrerende direktør Gry Miriam Olsen i Keolis sier at hun ikke oppfatter uttalelsene fra Jernbanetilsynet som kritikk av sikkerheten på Bybanen.

– Ut i fra uttalelsene jeg har lest og dialogen vi har hatt med tilsynet, oppfatter jeg ikke at dette er kritikk av at vedlikeholdet av Bybanen ikke er under kontroll. Det handler om at vi som operatør har for liten innsikt i styringen av vedlikeholdet, og vi har ikke styringsrett, sier Olsen til NRK.

Hun forklarer at det lovmessig er Keolis som har ansvaret for vedlikeholdet på Bybanen, men at det er fylket som sitter på vedlikeholdsavtalene til Bybanen.

– Det er dette Jernbanetilsynet reagerer på. Vi er i gang med å tydeliggjøre og finne ut hvordan fylket kan gi Keolis den styringsretten som tilsynet ønsker at vi skal ha, sier Olsen.

Jerbanetilsynet sier at dersom det ikke skjer en endring, vil de vurdere å suspendere Keolis sin tillatelse til å kjøre Bybanen. Frykter du at det kan skje?

– Nei. Tilsynet sin oppgave er å hele tiden vurdere vår kompetanse til å drifte Bybanen, og de skal vurdere vår tillatelse kontinuerlig. Det er vi glad for, for det sikrer at vi er i tråd med lovverket, sier Olsen.

– Vi har jevnilg kontakt med tilsynet, og her er det oppdaget et forbedringspotensiale som vi jobber med, legger hun til.

Fylkeskommunen: – Tar det på alvor

Fylkesdirektør for samferdsel Håkon Rasmussen i Hordaland fylkeskommune sier at de tar kritikken på alvor.

– Vi vil gjøre det vi kan for å møte kravene fra tilsynet. Det de påpeker er kontraktmessige mangler, så vi må se på kontraktene våre og sørge for at de tilfredsstiller sikerhetsstyringssystemene til Jernbanetilsynet, sier Rasmussen til NRK.

– Vi er i gang med å revurdere kontraktene, og håper å innen kort tid komme i mål slik at vi tilfredsstiller Jernbanetilsynets krav, sier administrerende direktør Kjell Atle Gullbrå i Bybanen AS.

Bybanen AS, Keolis og fylkeskommunen skal møte Jernbanetilsynet 31. januar.