Flertallet stiler heller ikke høyere enn å bli mellomledere i en privat bedrift, viser en undersøkelse.
En bred undersøkelse blant nærmere tusen studenter ved handelshøyskolene i Skandinavia, avdekker store forskjeller i holdningene til karriere, ambisjoner og etikk.
Mest hjemmekjære i Norge
Tilsynelatende er norske økonomistudenter mer hjemmekjære enn kollegaer i Sverige og Danmark.
Det er NHH-professorene Odd Nordhaug og Paul Gooderham som står bak undersøkelse her i landet. Handelshøyskolen BI, NHH, Høgskolen i Bodø og Høgskolen i Agder er med i undersøkelsen som ble foretatt i fjor høst, skriver Bergens Tidende.
Vil ikke arbeide ute
Bare sju prosent av de norske studentene kan tenke seg å arbeide i utlandet i fem år eller mer, mens 29 prosent av de svenske er innstilt på dette.
Men halvparten av de norske kan godt tenke seg å oppholde seg i utlandet i et noe kortere tidsrom. En tredel vender tommelen helt ned for å arbeide utenlands.
Vil ikke utenlands
Nordhaug og Gooderham konstaterer at nordmenn er lite interessert i å slå inn på en internasjonal karriere.
Både svenske og danske siviløkonomistudenter er mer lystne på å bli toppledere enn de norske. 52 prosent av nordmennene satser på å bli mellomledere, og bare 29 prosent vil til topps.
Tilsvarende tall i Sverige er 40 prosent. Den laveste andelen av dem som ønsker å bli toppledere, finner vi ved NHH og Høgskolen i Agder, påpeker professorene.
Derimot vil to av tre studenter her til lands gjerne bli styremedlem i en større bedrift.
Det er ellers påfallende hvor få, i hele Skandinavia, som kan tenke seg en yrkeskarriere i det offentlige. Bare én av 20 har slike planer.
Lav etisk standard?
Gjennomgående er de norske og svenske studentene mye mer kritiske enn de danske til den etiske standard blant topplederne.
Nesten hver tredje norske økonomistudent mener at våre toppledere holder en lav etisk standard. Like mange mener at de tjener for mye og tenker kortsiktig.
Halvparten av de spurte her til lands mener til og med at topplederne ofte setter egne interesser foran bedriftens og at de er opptatt av å fremheve seg selv og sine egne prestasjoner.