Hopp til innhold

Her kjem Europas første fabrikk for grøn ammoniakk

På denne tomta kjem ein ammoniakkfabrikk til 4 milliardar kroner. Draumen er at den norske skipsfarten skal bli fossilfri.

undefined

SKIPAVIKA: Her kjem ein fabrikk som skal produsere grøn ammoniakk for å avkarbonisere den norske skipsfarten.

Investorar og politikarar var i dag i Skipavika for å presentere planane for ein ny, grøn ammoniakkfabrikk.

I alt vil den første grøne ammoniakkfabrikken i Europa koste 4 milliardar kroner.

Skipavika Næringspark ligg tvers over fjorden for Mongstad-raffineriet.

Målet er å produsere 100.000 tonn utsleppsfri ammoniakk, som i sin tur skal brukast som drivstoff for å avkarbonisere den norske skipsfarten. Fabrikken skal stå ferdig i 2026.

Prosjektet er utvikla i samarbeid mellom Skipavika Næringspark og selskapet Fuella. Klimaeffekten frå anlegget vil tilsvare om lag 30 prosent av CO2-utsleppa frå heile Bergen.

Eigarane varsla samtidig planar for ein endå større fabrikk i Korgen i Nordland. Den vil bli dobbelt så stor og vil koste 7 milliardar kroner. Planen er at den skal stå ferdig i 2027.

I dag blir ammoniakk stort sett brukt til gjødselproduksjon, i tillegg til mindre industrielle formål.

Dette er eit banebrytande grønt industriprosjekt, uttalte dagleg leiar Lars Hellandsjø i Skipavika Næringspark AS ved opninga.

Han la til:

Eg trur prosjektet vil få store ringverknader lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Fylkesordførar Jon Askland klypper snoa for ammoniakk-satsing i Gulen

– Dette er svært spennande planar som gir nye arbeidsplassar og lokal verdiskaping, seier fylkesordførar Jon Askeland (Sp) i Vestland fylke.

Foto: Bård Siem / NRK

Dette er veldig bra for skipsfarten

Snora vart klipt av fylkesordførar Jon Askeland (Sp) i Vestland fylke.

Dette er svært spennande planar som gir nye arbeidsplassar og lokal verdiskaping, uttalte han.

BKK varsla på same tid at dei vil byggje ut nettet i området for å sikre nok kraft til anlegget.

På Sørvestlandet har det vore spørsmål om ein ammoniakkfabrikk i Sauda vil sluke kraftoverskotet i Rogaland og resten av prisområdet som blir kalla NO2.

Nyheita om ammoniakkfabrikken blir godt motteken i «fornybar-bransjen».

Dette er veldig bra for skipsfarten, Vestlandet og for Noreg! Vi treng fleire teknologiar for å kutte utslepp i skipsfart, og ammoniakk er ein av dei, seier Sigrun Aasland i Zero.

Planen er at grøn ammoniakk skal vere eit supplement til grøn og blå hydrogen.

North Sea Giant

Målet i Skipavika er å produsere 100.000 tonn utsleppsfri ammoniakk, som i sin tur skal brukast som drivstoff for å avkarbonisere den norske skipsfarten.

Foto: North Sea Shipping AS

Ammoniakk er eit lovande alternativ

Dette er eit spennande prosjekt, seier Kirsten Øystese, som er prosjektleiar i Norsk klimastifting.

Ho seier at den internasjonale skipsfarten er ein av dei mest utfordrande sektorane å fjerne utsleppa frå.

Forklaringa er at fossilt drivstoff har fleire fordeler:

  • relativt rimeleg
  • sikkert i bruk
  • tilgjengeleg over heile verda
  • høg energitettleik (slik at fartøya kjem langt utan å måtte bunkre undervegs)

Ammoniakk er eit lovande alternativ, og eitt av få alternativ til dagens fossile drivstoff som ikkje inneheld karbon, seier Øystese.

Ulempa med ammoniakk er at ingen har erfaring med å bruke det som drivstoff i skip.

Les også Denne motoren kan vera løysinga for å kutta utsleppa i skipsfarten

Motor Wärtsilä, ammoniakk

Ammoniakk er dessutan giftig, og det er derfor nødvendig med tilstrekkeleg tryggingsbarriere ved ein eventuell lekkasje.

NRK har tidlegare fortald om korleis industrien jobbar med å teste ammoniakk som drivstoff i forbrenningsmotorar og i brenselceller.

Illustrasjon av planlagt ammoniakk-drevet skip ved kai i Berlevåg.

Illustrasjon av planlagt ammoniakk-drevet skip ved kai i Berlevåg.

Illustrasjon: Grieg Edge

– Tek hol på høna og egget-problematikken

Gjennom dette prosjektet tek vi hol på den evinnelege høna og egget-problematikken, seier Liv Kari Eskeland (H).

Ho viser til at tilbod og etterspurnad heng saman, og at utan det eine, heller ikkje det andre.

Ved denne etableringa tek vi eit stepp opp, ved å kunne tilby lokalt produsert ammoniakk. Dette vil likevel berre utgjere ein liten del av den energien som trengst på sikt. Men det er ein viktig start!

Yara International skilde i fjor ut ammoniakkverksemda i eit eige selskap, Yara Clean Ammonia. Ifylgje DN er planen å investere mellom 15 og 18 milliardar kroner i produksjonen av blå og grøn ammoniakk innan 2030.

Då Erna Solberg (H), den gong statsminister, besøkte pilotprosjektet på Herøya i Porsgrunn i 2021, karakteriserte ho det som eit industrieventyr.

Anders Valland i SINTEF Ocean minner om ammoniakk er «eit karbonfritt drivstoff, ikkje eit miljøvennleg drivstoff».

Det er to ulike ting, og det er viktig å hugse. Ammoniakk er giftig og etsande for levande organismar.

Han viser til at den nye fabrikken også vil produsere ammoniakk for gjødselmarknaden, «så det står att å sjå kor mykje dei faktisk avset for drivstoff».

Herøya Industripark

Prosjektet Hegra som skal kutte utsleppet av CO₂ frå Yaras fabrikkar på Herøya med 800 tusen tonn årleg, trenger støtte for å bli realisert. Det seier leder for Yara rein ammoniakk, Magnus Ankarstrand.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB