Tunnelen er beregnet til å koste 343 millioner kroner - 197 millioner skal dekkes av bompenger. Det betyr at passasjerer på dagens fergestrekning må betale bompenger allerede fra første kvartal neste år.
Men når halsnøy-sambandet står ferdig i 2008, vil 9000 mennesker nå kommunesenteret Husnes i løpet av et kvarter.
- Dette er en stor dag for Kvinnherad kommune, sier ordfører i Kvinnherad Aksel kloster.
Ordføreren var ikke informert om nyheten da NRK Hordaland kontaktet ham fredag ettermiddag. Men han virket ikke veldig overrasket over at Halsnøy-sambandet nå har kommet helt fremst i køen.
- Vi har vel hatt en god følelese. Det er et godt og trygt prosjekt. Storparten av kostnadene skal finansieres med bompenger, så vi har hatt en god følelse. Men det er veldig godt å vite nå at sambandet kommer, sier Kloster.
En av de som har vært aller ivrigst i denne saken er bergenseren Harald Hove som representerer Venstre på fylkestinget.
- Det å sikre gode kommunikasjoner i Hordaland er noe jeg som fylkespolitiker fra Bergen syns er svært viktig. Foruten å gi Halsnøy fastlandsforbindelse til resten av Kvinnherad, så innebærer dette en kraftig forkorting av fergesambandet mellom Kvinnherad og Stord, sier en glad Hove.