Hopp til innhold

Fjordabåt-entusiaster frykter for rekrutteringen: – Det er gamlingene som er sjefene

Mangelen på unge frivillige, maskinister og navigatører kan gjøre det vanskelig å holde de verneverdige Fjordabåtene flytende. En 22-åring fra Bergen gir veteranbåtentusiastene nytt håp.

Jan Jakobsen Castro sitter i båtens maskinrom. Han har på en mørk t-skjorte med hvit grafikk av dampskipet stord på. Han har mørkt hår og mørke øyne, og er gyllen i huden.

SJELDEN VARE: Jan Jakobsen Castro er en av svært få unge som har engasjert seg i Fjordabåtene.

Foto: Jan Børge Leirvik / NRK

I det flytende kulturminnet M/S «Granvin» har Jan Jakobsen Castro skiftet lyspærer og tettet lekkasjer, knytt knuter og løpt mellom maskinrom og dekk.

Han var bare ni eller ti år gammel da faren tok han med om bord i den 91-år gamle lokalrutebåten for aller første gang.

Allerede da visste han at han hadde lyst til å jobbe med noe båtteknisk.

Men om bord i den 89 fot lange veteranbåten er det ingen på hans egen alder som deler interessen.

– Miljøet her er ganske fint, men det hadde vært kjekt å ha noen unge å snakke med ting om, sier 22-åringen.

Jan Jakobsen Castro og faren Jostein Jakobsen i maskinrommet på M/S Granvin.

Det var faren som introduserte Jakobsen Castro til veteranskipslaget.

Foto: Thomas Thorsen / NRK

Tar imot ordre

Under årets Fjordsteam, en mønstring av gamle båter og tekniske kulturminner, var «Granvin» å se i Byfjorden i Bergen.

Veteranskipslaget Fjordabåten tar vare på fartøy som har gått i rutefart på Vestlandet, og frivillige i laget holder de to fartøyene D/S «Stord 1» og M/S «Granvin» i drift.

De er del av et større samarbeid, Fjordabaatane, som inkluderer 13 av Vestlandets verneverdige fartøyer som en gang har tilhørt bergenske ruteselskap.

Både Jakobsen Castro og faren er frivillige om bord på M/S «Granvin».

– Det er en veldig fin måte å få mer erfaring på, og lære ting man ikke lærer på skolen, forteller 22-åringen.

Les også Her er halvparten av dei unge fiskarane jenter

Jente sorterer fisk på ein båt. Vind i håret og måker bak.

Ifølge Jakobsen Castro er det lett å bli oppslukt i jobben som må gjøres, og den eldre garden om bord deler raust av både minner, opplevelser og gammel kunnskap.

– Gamlingene er sjefene, så som yngstemann er det bare å lytte og følge ordre, sier Jakobsen Castro, og legger til at han uansett er vant med det fra hjemmebane.

Pappa Jostein Jakobsen forteller at det lenge har vært et slit å rekruttere nye frivillige, men at de nå også står overfor et generasjonsskifte.

– Det er jo noe å ta vare på, og vi trenger noen som kommer etter og tar det videre, sier han.

M/S Granvin ligger til kai. Båten har sort skrog, en høy mast, og et førerhus i tre.

M/S Granvin ble fredet av Riksantikvaren i 2011.

Foto: Jan Børge Leirvik / NRK

Må slippe til de unge

– Vi er en gjeng med godt voksne, og vi blir jo ikke yngre med åra, sier Atle Raubotn om bord i MS «Granvin».

Han deler bekymringene, og håper flere yngre vil inspireres av den unge teknikeren.

Ifølge ham er det spesielt mangelen på godkjente maskinister og navigatører som vil by på utfordringer.

– Det er teknologi som er ukjent for de som vokser opp i dag, men det er jo noen som får interesse for det også.

Atle Raubotn og Carl Harbitz-Rasmussen i Fjordsteam om bord i M/S Granvin

Atle Raubotn (til venstre) og Carl Harbitz-Rasmussen i Fjordsteam håper å finne unge som kan ta over roret.

Foto: Jan Børge Leirvik / NRK

Carl Harbitz-Rasmussen i Fjordsteam mener bevaringsmiljøet må gå i seg selv, og bli flinkere til å slippe til de unge.

Han mener det kan være lett at de som har vært involvert lenge får et uheldig eierskap til arbeidet.

– De unge må få gjøre sine egne feil som de kan lære av, sier han.