Hopp til innhold

Elkjøp har tatt imot 1356 tonn mer el-avfall etter NRK-avsløring

Etter at NRK avslørte at bakmenn tjente millioner på ulovlig eksport av el-avfall, innrømmet Elkjøp for dårlig kontroll. Nå har de installert overvåkning, og tar imot mer avfall.

TYVERI: Videoen viser tyveri av elavfall ved Elkjøps returmottak på Lagunen i Bergen i 2019.

For ett år siden avslørte Brennpunkt-dokumentaren «Søppelsmuglerne» hvordan elektronisk avfall blir fylt opp i bilvrak i Norge og fraktet ulovlig til Afrika for videre salg.

NRK avdekket hvordan bakmenn i Norge kan tjene millioner av kroner på den ulovlige virksomheten.

Avsløringen har fått direkte konsekvenser for Elkjøp. De tar imot store mengder elektronisk avfall på sine returstasjoner over hele landet.

Kjøleskapsalg i Ghana

SØPPELSMUGLING: I fjor avslørte NRK hvordan store mengder elektronisk avfall blir fraktet i varebiler fra Norge til Afrika. Avsløringen førte blant annet til bedret sikkerhet ved returmottakene.

Foto: Anette Berentsen / NRK

Skjerpet overvåkingen

Etter NRKs saker, valgte elektronikk-kjeden å installere overvåkningskameraer på alle sine butikker. Slik skulle de hindre søppeltyver i å ta seg inn på mottakene.

Systemet er koblet opp til en alarmsentral som blir varslet med en gang det er mistanke om tyveri.

Kjeden har også satt ut fysiske containere ved 10 stasjoner der avfall låses inn på kveldstid.

Tiltakene har ført til en markant økning i mottaket av elektronisk avfall.

Mottak av el-avfall Lørenskog

MOTTAK: Norske elektronikkforhandlere er pålagt å ta imot brukte elektronikkvarer. Mange steder har sikkerheten vært for dårlig.

Foto: Kjersti Knudssøn / NRK

– Sammenlignet med fjoråret har vi økt mengden el-avfall vi tar imot med 17,2 prosent, som nærmere bestemt er 1356 tonn, sier kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly.

Totalt er det samlet inn 6,7 prosent mer el-avfall i hele Norge, ifølge Bergly.

Administrerende direktør Fredrik Tønnesen mener økningen har direkte sammenheng med NRKs avsløringer. Samtidig tror han nordmenn har blitt flinkere til å levere elavfall.

– Dokumentaren fikk oss til å ta nye grep, og vi har gjort det vi kan for å hindre at avfall havner på avveie. Vi er godt i gang, men ikke i mål, sier Tønnesen.

Mottak av el-avfall

STOPP TYVERI: Ved Ekjøp på Nordås i Bergen er det satt opp forbudsskilt for å hindre svinn av elektronisk avfall.

Foto: Kjersti Knudssøn / NRK

Innrømmet dårlig kontroll

Gjennom avfallsforskriften har elektroniske forhandlere plikt til å ha mottak for brukte varer. De har også plikt til å sikre at varene er godt nok sikret.

I fjor innrømmet Elkjøp at kontrollen med el-avfallet har vært for dårlig på mottakene.

– Vi har dessverre ikke god nok kontroll på at hvert og et produkt ikke kan bli tatt av andre, sa sikkerhetssjef Lars Vethe til NRK i fjor.

Elkjøp-direktøren mener det er viktig at folk som leverer el-avfall setter dette fra seg på oppmerkede plasser ved mottakene for å hindre tyverier.

– Dette ser vi at folk har blitt mye flinkere til etter at Brennpunkt-dokumentaren ble sendt i fjor, sier Tønnesen.

Jobber med tydeliggjøring

I fjor tok Økokrim initiativ til et hastemøte med Miljødirektoratet for å se nærmere på regelverket rundt tyveri av elektronisk avfall.

Avdelingsdirektør Bjørn Bjørnstad i Miljødirektoratet sier dette arbeidet fortsatt pågår.

– Det er ingen tvil om at bransjen har et ansvar for at folk ikke forsyner seg urettmessig fra mottakene. Vi jobber med en tydeliggjøring av regelverket, og tar sikte på å levere innspill på dette i løpet av høsten, sier Bjørnstad.

Se Brennpunkt-dokumentaren «Søppelsmuglerne»:

I sidegater i norske byer står gamle biler og fylles med elektronikk. Så forsvinner de. I over et år sporer Brennpunkt bilene, og avdekker en omfattende skjult millionindustri. Det handler om tyveri, trusler og smugling over landegrenser. Og et annet sted bærer noen miljøkonsekvensene.

I sidegater i norske byer står gamle biler og fylles med elektronikk. Så forsvinner de. I over et år sporer Brennpunkt bilene, og avdekker en omfattende skjult millionindustri. Det handler om tyveri, trusler og smugling over landegrenser. Og et annet sted bærer noen miljøkonsekvensene.