Denne broen snyter øyfolket for gratis ferje

Den nye regjeringen lover gratis ferje til øyer som ikke har bro til fastlandet. På Tysnes i Sunnhordland ødelegger en liten bro for drømmen om gratisbilletter.

Lukksundet bru

BRO: Lukksund bru på fylkesvei 49 over Lukksundet mellom Tysnes og Bjørnafjorden ble bygget i 1986.

Foto: Jan Børge Leirvik / NRK

Høye ferjepriser har de siste årene skapt et opprør i Kyst-Norge.

Et av øysamfunnene som har merket prisoppgangen er Tysnes i Sunnhordland, hvor billettprisene økte med 36 prosent i fjor.

Nå kan øyfolkets bønner være hørt.

En av få lekkasjer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er at ferjeprisene i Norge skal halveres.

Og for øysamfunn uten annen forbindelse enn ferje, skal overfarten bli gratis, sa Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til VG i helgen.

Men for tysnesingene betyr en liten bro øst på øyen, Lukksund bru, at øyboerne må fortsette å betale for ferjene.

iDXyXbwXfRQ

LEKKASJE: En av få lekkasjer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er at ferjeprisene i Norge skal halveres. For øysamfunn uten annen forbindelse enn ferje, skal overfarten bli gratis, sa SP-leder Tryge Slagsvold Vedum til VG før helgen.

Foto: Terje Pedersen / NTB
På Tysnes i Sunnhordland er folk avhengig av ferje.
Både mot Bergen i nord og Stord i sør, for eksempel til sykehus.
Men en bro med under 500 daglige personbilpasseringer gjør øyen langfast, og kan frata øyboerne gratis ferje.

– Rart utslag

– Vi er glad for den broen, men det som de nye regjeringspartiene har sagt her gir et rart utslag, sier Tysnes-ordfører Kåre Martin Kleppe.

2800 personer bor i øykommunen.

Til VG sa Vedum at meningen med tiltaket er å utvikle hele Norge og gjøre ferjene gratis for de minste stedene.

Det reagerer Kleppe på.

– Øysamfunn med vesentlig større ferjesamband og befolkning enn Tysnes får gratis ferje, mens vi får ikke det, sier Kleppe.

I fjor hadde de to ferjesambandene på Tysnes 360.000 personbilpasseringer.

Tall NRK har hentet inn fra Vegvesenet viser at broen i øst hadde 158.410 personbilpasseringer i 2019, under halvparten av trafikken på de to ferjesambandene.

– Broen gjør at vi kan komme oss over fjorden egentlig uansett når på døgnet det er. Men jeg ønsker helst at vi får gratis ferje vi også, sier Kleppe.

Tysnes-ordfører Kåre Martin Kleppe

VIL HA GRATIS FERJE: Tysnes-ordfører Kåre Martin Kleppe håper å få gratis ferje han også, og tror Ap og Sp vil se nærmere på løftet sitt når de ser at tysnesingene fortsatt må betale.

Foto: Jan Børge Leirvik / NRK

I Austevoll rett vest for kommunen finnes det ingen slik bro. De vil derfor få gratis ferje, ettersom øysamfunnet ikke er koblet til fastlandet med bro.

– Vi må være glad på Austevoll sine vegne, men det gjør jo at vi i hvert fall må jobbe for at også våre ferjesamband skal være gratis. Litt misunnelig kan jo man si at jeg er, men jeg tror kanskje ikke det blir som Ap og Sp har foreslått nå når vi ser hvilke utslag det gir, sier Kleppe.

Han sier at de vil gå i dialog med staten og vurdere å kreve at fylkeskommunen kan få mer makt til å bestemme slike detaljer.

Betyr mye for øyboerne

Det er 34 ferjesamband i Norge som hadde under 100.000 passasjerer, ifølge Statens vegvesen. Disse vil bli gratis, skulle Ap og Sp få flertall for forslaget de nå kommer med i regjeringsplattformen.

I tillegg vil altså Ap og Sp gjøre ferjene gratis for samband til øyer som ikke har fastlandsforbindelse, som Atløy i Askvoll i Sunnfjord.

For de 450 innbyggerne var det svært oppløftende nyheter som kom i helgen.

– Vi er svært glade for at det kommer en ordning der øysamfunn får gratis ferje. Dette kan være med å sikre verdiskaping og bosetting på plasser som dette, sier Bjørn Arne Mjåseth i Atløy vel.

– Ikke minst betyr gratis ferje mye for lommeboken til pendlere. Dette vil også være med å styre om folk velger å bosette seg på slike plasser eller ikke, sier han.