Hopp til innhold

Alba (15) mener skolen kan gi elever spiseforstyrrelser – får støtte fra psykiater

Kaloritelling, veiing og kategorisering av mat. Alt dette har Alba Orre (15) opplevd i skoletiden. Nå vil hun ha endring.

Alba

SKOLEN PÅVIRKER: Alba Orre (15) mener at skolen kan bidra til at elever får spiseforstyrrelser.

Foto: Tony Ågotnes / NRK

Alba Orre (15) er lei av hvordan skolen underviser i mat og helse.

– På skolen lærer de oss at mat kan kategoriseres som sunt og usunt. At vi må spise mindre eller mer av ting, sier hun.

I løpet av grunnskolen har hun og medelevene hennes blitt bedt om å regne sammen kaloriinnholdet i ulike typer mat.

De har blitt veid hos helsesykepleier. Noe som resulterte i at noen fikk beskjed om at de var overvektige, mens andre veide for lite.

Alt dette kan gi elevene spiseforstyrrelser, mener Orre.

Det skrev hun i kronikken «en spiseforstyrret skole» på NRK Ytring.

En tekst som er lest av nesten 200.000 mennesker.

Spiste ikke pizza på et helt år

15-åringen går på ungdomsskole i Bergen.

Her har hun selv blitt påvirket av hvordan voksne prater om mat.

Da læreren hennes fortalte at pizza er «noe av det mest usunne man kan spise her i verden», spiste hun ikke pizza på et helt år.

– Det blir som en slags tvangstanke. Man hører jo på hva de voksne sier, så det gikk rett og slett veldig inn på meg, sier hun.

Alba Orre utendørs på kafe med mat og drikke på bordet.

KUTTET UT PIZZA: Da favorittlæreren hennes sa at pizza var noe av det mest usunne man kan spise, spiste hun ikke pizza på ett helt år.

Foto: Privat

Psykiater: – Voksne må ta ansvar

Nå får hun ros fra psykiater Finn Skårderud, som driver og behandler spiseforstyrrelser ved Villa Sult i Oslo.

Han mener at skoleeleven treffer spikeren på hodet i kronikken.

– Kaloritelling er ikke nyttig kunnskap. Vi må bare forstå at tidene forandrer seg, sier han.

Han sier at skolen er utdatert, og at det nå er en annen kultur når det gjelder sensitivitet.

Dette må tas hensyn til, ifølge Skårderud.

– Voksne må ta ansvar. De må ikke være en del av problemet, men en del av løsningen, sier psykiateren.

Finn Skårderud

IKKE NYTTIG: Psykiater Finn Skårderud mener at kaloritelling er unyttig kunnskap. Han mener at voksne må ta ansvar, ikke være en del problemet.

Foto: Astrid Engen / NRK

Måten er avgjørende

Lærerne på skolene underviser etter skoleplanene som finnes, ifølge Frode Nilsen, skoledirektør i Bergen kommune.

– Det er mange gode grunner til å lære fakta om ulike ting, men måten det gjøres på, refleksjonene man gjør sammen med elevene, er helt avgjørende for hvordan dette oppfattes, sier Nilsen.

Han mener at lærerne allerede er bevisste på hvordan de snakker om disse tingene, men at kronikken kan danne grunnlag for gode debatter i klasserom.

Vil endre pensum

15-åringen mener at det er individuelt hvordan barn blir påvirket.

Mens noen ikke bryr seg, mener hun at andre kan andre utvikle en spiseforstyrrelse av undervisningen de får i skolen.

Hun er klar på hva hun vil oppnå:

– Jeg vil ha endring i pensum. Ting vi sier kan skade eller påvirke andre. Vi må være forsiktige, sier hun.

Alba Orre

FORSIKTIG: Alba Orre (15) mener at alle må være forsiktige i hvordan de snakker om mat. – Ting vi sier kan skade eller påvirke andre, sier hun.

Foto: Tony Ågotnes / NRK