– Vi er frustrerte

Byrådet i Bergen mener Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) torpederer nøkkelen til bedre byluft.

Lisbeth Iversen og en aksjonist

DEMONSTRANTER: Forrige vinter ble Lisbeth Iversen møtt av demonstranter som mente hun og byrådet ikke har gjort nok for bylufta.

Foto: Aleksander Vallestad / NRK

Men nå sår regjeringa og Vegdirektoratet tvil om effekten av ordningen lavutslipssoner. Den går ut på at de mest forurensende lastebilene må betale dyrt for å kjøre inn i byen.

Ønsker dette

Byråd Lisbeth Iversen ( KrF) er skuffet og mener dette kan ødelegge for Bergen sin kamp mot den dårlige bylufta.

- Det er hårreisende. Vi tolker det nærmest som et nei, sier Iversen til NRK.

I flere år har byråd Lisbeth Iversen ivra for at Bergen skulle bli en lavutslippssone. Det vil si at de eldste og mest forurensa lastebilene må betale dyrt for å kjøre gjennom byen. Nå mener byråden at samferdselsministeren går langt i å torpedere byrådet sitt trumfkort i kampen mot luftforurensinga.

- Våre fagmyndigheter har gjennom flere år lagt opp til at dette skal vi innføre, koste hva det koste vil. Det er sjelden vi har vært så lei oss og frustrert.

(Saken fortsetter under videoen.)

Video - Barnefamilier bør flytte fra Bergen

Helsefarlig

Overlege Sverre Lehmann ved Haukeland universitetssykehus har vært svært kritisk til konsekvensene bergenslufta har på helsa til innbyggerne, også han ivrer for at lavutslippssone kan være en av veiene til bedre luft.

- Med disse høye verdiene må man vite at dette kan gå utover barnas helse.

- Det hadde vært ønskelig om Bergen hadde fått status som lavutslippssone.

(Saken fortsetter under bildet.)

Magnhild Meltveit Kleppa

INGEN HJELP: Magnhild Meltveit Kleppa mener det er tviltsomt at lavutslippssoner vil fungere.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Vet ikke om det funker

- Vi må ta innover oss det som ny forskning sier. Det er usikkerhet rundt effekten av lavutslippssoner, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Hun går langt i å utelukke lavutslippsone som tiltak.

- Det virker på meg som om at Bergen, med sin egen ekspertise, har bestemt seg for at det kun er ett tiltak som er aktuelt. Og det er et tiltak som vi ikke vet fungerer.

LES ALT OM: Luftforurensing i Bergen

Også kilder NRK har snakka med i Vegdirektoratet som tidligere har ivra for ordninga er skeptiske til om det vil ha effekt. Men Lisbeth Iversen er oppgitt.

- Dette vanskeliggjør vårt arbeid i Bergen, og jeg må på nytt si at jeg er veldig skuffa. Jeg har opplevd at Kleppa har vært en statsråd som har lytta.