Hopp til innhold

– Veiene var ikke godt nok saltet før massekollisjonen

Mangelfull ledelse, opplæring og kunnskap hos entreprenøren, var trolig de indirekte årsakene til massekollisjonen på E 39 i Eidsvåg i Bergen sist vinter.

Kjedekollisjon på E39 i Eidsvåg

KAOS: 45 kjøretøy ble skadet i massekollisjonen på E 39 i Eidsvåg i Bergen 22. februar 2016.

Foto: Sindre Vik Helgheim / NRK

Mandag morgen 22. februar 2016 smalt det. I nedoverbakken etter Eidsvågtunnelen seilte den ene bilen etter den andre inn i hverandre. Store vogntog kom seilende. Varebiler ble stående på tvers, og morgenrushet mot Åsane var totalt lammet.

Skadene på de 45 kjøretøyene var omfattende, men ingen sjåfører eller passasjerer ble alvorlig skadet.

– Ikke godt nok saltet

I dag kom Statens vegvesen med sin rapport etter massekollisjonen.

Stor kjedekollisjon på E39 i Eidsvåg.

VIDEO: Slik så det ut på E 39 22. februar 2016.

Evalueringen har ikke klart å finne en direkte årsak til ulykken, men peker på flere indirekte årsaker. Samlet kan de indirekte årsakene ha utløst massekollisjonen.

– Entreprenøren som salter veiene, Stor-Bergen Vegdrift, kan ikke dokumentere at hovedveien og avkjøringsrampen til Eidsvåg var saltet i tråd med krav i kontrakten, sier avdelingsdirektør Olav Finne i pressemeldingen fra Statens vegvesen.

Stor-Bergen Vegdrift fikk vedlikeholdskontrakten for riks- og fylkesveiene i bergensområdet i september i 2015, og opplevde altså sin første vinter.

Både vegvesenet og entreprenøren har lært av massekollisjonen står det i rapporten.

– Vi skal gjøre vårt beste for at veiene ikke skal være glatte, men med de utfordrende værforholdene vi har, er det ikke mulig å gi absolutte garantier, sier Olav Finne.

Fem tiltak skal hindre gjentakelse

Etter kollisjonen i Eidsvåg satte Statens vegvesen ned en evalueringsgruppe, som nå har kommet med forslag om fem forbedringstiltak. Målet er å hindre at slike ulykker skal skje igjen.

De fem tiltakene skjerper kravene til entreprenørene som salter og brøyter, men det stilles også strengere krav til Statens vegvesen som tildeler kontraktene:

  1. Vurdere om krav til organisering skal klargjøres i kontraktsgrunnlaget.
  2. Vurdere om kontraktene inneholder tydelige krav og forventninger.
  3. Under tilbudskonferanser må Byggherre (Statens vegvesen) blant annet presisere ressursbehov for å sikre krav til opplæring.
  4. Vurdere kapasitet og kompetanse hos Byggherre.
  5. Etablere frysepunkttemperaturmåling på alle værstasjoner.