Et av Statens vegvesens alternativer for en ny E18-trase mellom Langangen i Porsgrunn og Dørdal i Bamble, er en bro over Eidangerfjorden og inn til Brevik. Det vil berøre områder hvor den snart hundre år gamle sementfabrikken har hentet ut mye kalkstein.
De gamle gruvene kan bli en utfordring, sier fabrikkdirektør David Verdú i Norcem.
– Der traseen er tenkt å gå, er det et område med veldig store hulrom. Driftsmetoden som ble brukt i gruvene er annerledes enn slik vi gjør det i dag. Man tok ut mye mer stein før, slik at hulrommene er store.
Les også:
Store fjellhaller
David Verdú understreker at det er Vegvesenet som kan lage vei, men at det er Norcem som kjenner gruveområdene best.
Hulerommene i de gamle gruvene er mer som fjellhaller å regne, med flere titalls meter i høyde. I dag er de gamle gruvene helt stengt på grunn av risikoen for at noe kan rase ned.
– Hvis en trase skal gå gjennom dette området, antar jeg at mye må stabiliseres.
Venter på rapport
Tidligere i sommer fortalte prosjektleder Roar Gärtner at Statens vegvesen har bedt Sintef om å undersøke trasevalget med bro over Eidangerfjorden og inn til Brevik.
– Vi vil se om det er mulig å plassere tårnet for en hengebru på berget som Norcem har hulet ut. Det er ikke selvsagt, for det er store belastninger fra et brutårn for en hengebru.
Norcem har bidratt med informasjon til Sintef, og rapporten ventes å være klar i løpet av en drøy uke.
Vegvesenet ønsker ikke å kommentere vegalternativet via Brevik før Sintef-rapporten er klar.