Hopp til innhold

Historisk vekst for årets julehandel: Vi vil bruke 11.760 kroner hver

Årets julehandel blir rekordstor. Men noen bransjer blør.

Heidi Andresen har suksess med butikken Coco til tross for at bransjen sliter i koronatider.

SUKSESS: Mens mange kles- og skobutikker i sentrum av de store byene sliter, opplever Heidi Andresen suksess med sin butikk, Coco, i Skien.

Foto: Vigdis Hella / NRK

I november og desember kommer nordmenn til å handle for svimlende 120 milliarder kroner. Det viser en fersk prognose fra hovedorganisasjonen Virke.

Julehandelen ligger an til å bli 10,5 prosent større enn i fjor.

Bare i desember vil hver og en av oss i snitt bruke 11.760 kroner. Det er 1100 kroner mer enn i fjor.

– Det som er spesielt i år, er at vi har historisk sterk vekst. Det høres paradoksalt ut når vi er i den største økonomiske krisen i Norge siden andre verdenskrig, sier direktør i Virke Handel, Harald Jachwitz Andersen.

Harald J. Andersen, direktør for handel i Virke

HISTORISK: - Det som er spesielt i år, er at det er historisk sterk vekst, sier direktør i Virke Handel, Harald Jachwitz Andersen.

Foto: Virke

Frigjort masse penger

Koronapandemien fører til at nordmenn bruker 20 milliarder kroner mindre på reiser, opplevelser og andre tjenester i november og desember.

Disse pengene vil i stor grad bli brukt på varer, spår prognosen.

Stengte grenser gjør at rundt 3 milliarder kroner som normalt brukes på mat og drikke over grensa, vil bli lagt igjen i Norge.

– Det betyr at Ola og Kari har fått frigjort masse penger, og en del av de pengene kommer til å havne i norske butikker. I sum betyr det tidenes sterkeste julehandelsvekst, sier Andersen.

Disse gjør det best

Dagligvarebutikker, Vinmonopolet, sport, og lavpriskjeder med bredt vareutvalg er bransjer som vil gjøre det bra.

Nettbutikken Komplett i Sandefjord forbereder seg på elleville tilstander fra neste uke.

– Koronakrisen og smittefare har sterkt endret nordmenns handlevaner. Derfor spår vi tidenes julehandel for nettbutikker som Komplett, sier kommunikasjonssjef Kristin Hovland.

Kommunikasjonssjef Kristin Hovland i Komplett group

SPÅR REKORD: – Koronakrisen og smittefare har endret nordmenns handlevaner. Derfor spår vi tidenes julehandel, sier kommunikasjonssjef i Komplett, Kristin Hovland.

Foto: Morten Rakke / Morten Rakke

Sportskjeden XXL økte omsetningen med 29 prosent fra april til oktober. Nettbutikken økte salget med 38 prosent i samme periode.

– Vi ser også enda større pågang på nettbutikken vår de siste ukene. Det er tydelig at mange kunder ønsker å handle på nett i takt med at smitten brer seg i Norge og koronatiltakene blir strengere, sier pressekontakt Marte Ramuz Eriksen i XXL.

Noen blør

Men ikke alle bransjer vil oppleve vekst.

Sentrumshandel med mote, klær, sko, gull, kosmetikk og ur vil få en krevende julehandel.

De får en dobbel negativ effekt fordi de både er hardt rammet av korona, men også sentrumshandelen i de store byene mister kunder når mange jobber på hjemmekontor, sier Andersen.

Knut Harald Andresen driver A. Amundsen Skotøiforretning i Skien.

KREVENDE: Knut Harald Andresen driver A. Amundsen Skotøiforretning i Skien og sier at butikken har et samlet omsetningsfall på 50 prosent i november.

Foto: Roald Marker / NRK

Skobutikken A. Amundsen i Skien har et samlet omsetningsfall på 50 prosent i november.

De tapte millioner da de mistet vårsesongen med 17. mai, konfirmasjoner og bryllup. Nå rammer koronatiltakene årets andre viktigste handel med julebord, selskaper og vintersko.

– Det kunne ikke vært verre. Hadde vi fått det i januar eller februar, hadde det vært bedre, sier Knut Harald Andresen.

Når statsministeren og helseministeren ber folk om å holde seg hjemme, blir det stille i skobutikken.

– Det merker vi veldig fort. Det er det samme som å si at det ikke kommer folk, sier Andresen.

Heidi Andresen driver butikken Coco.

TENKER KREATIVT: Da Norge stengte ned, lagde Heidi Andresen forundringspakker av varene som ble en stor suksess. Nå har butikken laget julekalendere som også er blitt populære, forteller hun.

Foto: Roald Marker / NRK

Reddet av forundringspakker

Lenger ned i byen opplever søsteren, Heidi Andresen, stor suksess med sko- og klesbutikken Coco. Samlet har butikken 20 prosent økning etter oktober.

– Vi gjør det bra og har god flyt i butikken, sier hun.

I mars tenkte hun kreativt og hadde stor suksess med å selge forundringspakker som de kjørte ut til kundene.

– Det reddet oss litt i den tida, sier hun.

Når butikken lagde julekalendere og la ut på sosiale medier, var responsen så stor at de ikke klarte å skaffe nok varer. Nå selger de en adventskalender med fire gaver.

– I en pandemi som er en rar situasjon for mange, er det viktig å skape den positive opplevelsen. Det har mange i byen her vært flinke til, sier hun.

Tore Hammersmark, leder i Skien By

OPPLEVER NEDGANG: Sentrumshandelen i Skien opplever nedgang, men tenker kreativt og tilbyr netthandel med leveringstjeneste. Leder i handelsforeningen, Tore Hammersmark, håper også at folk vil bruke byen.

Foto: Roald Marker / NRK

I Skien har over 40 sentrumsbutikker gått sammen om en leveringstjeneste der folk kan handle på en felles nettside og få det hjem på døra.

– Det er en enkel løsning for dem som ønsker å bruke byen og som er bekymret for smitte. Men vi håper også at folk kommer til byen, sier leder Tore Hammersmark i handelsforeningen Skien By.

Forsterker Black Week

Pandemien vil forsterke trenden der Black Friday spres utover uka, tror Virke.

De anslår at norske butikker vil omsette for 3,3 milliarder kroner på Black Friday, som er et fall på 10 prosent fra i fjor.

I stedet vil folk handle for 15,5 milliarder kroner under Black Week, en økning på 1,5 milliarder kroner.

NRK forklarer

Hvorfor kan årets julehandel bli historisk

Hvorfor kan årets julehandel bli historisk

Blir årets julehandel historisk?

Ja, mener hovedorganisasjonen Virke. Deres prognose viser at årets julehandel har en historisk sterk vekst. Økningen fra i fjor er på over 10 prosent.

Hvorfor kan årets julehandel bli historisk

Hvor mye vil vi handle for?

Prognosene viser at nordmenn vil handle for 120 milliarder kroner før jul, 57 milliarder kroner i november og 63 milliarder kroner i desember. Hver og en av oss vil bruke 11 760 kroner på julehandelen. Det er 1100 kroner mer enn i fjor.

Hvorfor kan årets julehandel bli historisk

Hvorfor bruker vi mer penger i kriseåret 2020?

Ja, Virke sier også at det høres ut som et paradoks at veksten er historisk i et år med den største økonomiske krisen siden andre verdenskrig. 

Årsaken er at penger som nordmenn ellers ville brukt på tjenester, utenlandsreiser og grensehandel, i år brukes i norske butikker.

Hvorfor kan årets julehandel bli historisk

Kan alle butikkene juble over årets julehandel?

Nei. Prognosene viser at det er store forskjeller mellom bransjene. De som driver sentrumsbutikker med sko, klær, mote, gull og ur, vil slite. Faktisk spår Virke et konkursras blant disse butikkene.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark