Hopp til innhold

Velger bil om vi skal lenger enn 800 meter

Vi må bo tettere og ha korte avstander til skole og matbutikk for at vi skal bruke bilen mindre.

Fotgjenger blant eksos fra biler

Folk vil ikke gå mer enn 800 meter før de tar bilen fatt, viser rapport.

Foto: Bob King / AP

CO₂ i atmosfæren
426,6 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Målet er å få et bedre klima og forhindre at det blir verre, sier samferdselsrådgiver i Vestfold fylkeskommune og prosjektleder i areal- og transportutvikling for klimavennlige og attraktive byer (KLIMATT), Per Kvaale Caspersen.

Han sitter i kantina til fylkeskommunen. På bordet ligger forskningsrapporten han snakker om.

Sammen med Transportøkonomisk institutt (TØI) har flere fylkeskommuner og kommuner skrevet en rapport om hva som må til for å få boligområder mindre avhengige av bil. Barkåker i Tønsberg er brukt som et eksempel.

– Vi har redegjort for hvor lange gangavstandene må være for at folk skal la være å ta bilen, og hvor mange innbyggere som må bo der for at det skal være marked for en dagligvarebutikk, sier forskningsleder for gruppa som driver med byutvikling og bytransport i TØI, Aud Tennøy.

Velger bilen

I rapporten kommer det frem at folk ikke vil gå mer enn 650 meter i luftlinje. Det tilsvarer cirka 800 meter i gangavstand. Overstiger distansen dette, blir bilen ofte tatt i bruk.

For å bygge en dagligvarebutikk må det også være 3000 til 5000 innbyggere i området, sier Tennøy.

– Og ut ifra disse tallene har vi beregnet hvor tett boligområdene må være og det må være mye tettere enn dagens boligområder, legger hun til.

Prosjektet ble startet i 2014 og er medfinansiert av blant annet klimafondet ENOVA, Jernbaneverket, Statens vegvesen region Sør og Vegdirektoratet og flere Fylkeskommuner.

Til inspirasjon

Per Kvaale Caspersen

Samferdselsrådgiver i Vestfold fylkeskommune og prosjektleder i KLIMATT-prosjektet, Per Kvaale Caspersen, sier at målet med prosjektet er å få et bedre klima.

Foto: Dina Sofie Espeseth / NRK

Prosjektet er en inspirasjon til nye boligområder i fremtiden. Det er ingen planer om å gjøre Barkåker om til en egen by, sier Kvaale Caspersen.

Han nevner de viktigste faktorene for å bli mindre avhengig av bil i fremtiden.

– Det er viktig at det er stort nok til at du kan få handlet dagligvarene dine i nærheten av der du bor, at barna kan gå i barnehage og på skole i nærområdet og ikke må kjøres. Og at det er nok innbyggere slik at det er mulig å ha et kollektivtilbud, avslutter han.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark