Vy måtte hive seg rundt mandag kveld, etter at Jernbanetilsynet uten forvarsel besluttet å stanse all trafikk på den aktuelle togstrekningen.
Dette har ført til omrokkering av mannskaper, og ikke minst leie av nok busser til å håndtere et stort antall passasjerer.
Prioriterer planlegging
Foreløpig er det ikke avklart hvem som skal betale ekstrautgiftene.
– Det er fortsatt usikkert hvor store kostnader som opparbeides som følge av stansen, sier Åge-Christoffer Lundeby. Han er kommunikasjonssjef i Vy.
Han sier at selskapet til nå har hatt fullt fokus på å løse de pågående utfordringene med transport, men at ekstrautgiftene også blir et tema i nærmeste fremtid.
– Vi kommer til å ha en diskusjon med Bane Nor. Da blir spørsmålet hvem som skal ta kostnadene for transport og merarbeid.
Lundeby kan heller ikke gi noe estimat på hva togskandalen har kostet per dag.
– Kostnadene varierer fra dag til dag, avhengig av bruk av taxi og andre utgifter, sier han til NRK.
Vi ikke diskutere saken gjennom media
Heller ikke Bane Nor kan svare på hvem som skal betale.
– Sånne dialoger tar vi ikke via media, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen.
– Vi har en god dialog med Vy, og snakker daglig om alle mulige slags spørsmål. Dette er ett av dem, som vi selvsagt skal klarere ut.
Fra torsdag morgen gikk Vestfoldbanen som normalt igjen, etter at de onsdag fikk en ny midlertidig tillatelse fra Jernbanetilsynet.
Ny frist er satt til 22. desember.
– Innen den datoen må vi ha levert korrekt dokumentasjon, slik at vi får en permanent tillatelse på plass, sier Eriksen.