Hopp til innhold

Togtrøbbelet på Vestfoldbanen – vet fortsatt ikke hvem som skal ta regninga

Det er foreløpig uvisst hvem som betaler de ekstra kostnadene, etter at somling med dokumentasjon fra Bane Nor førte til full stans i togtrafikken mellom Skien og Larvik.

VY

IKKE BARE ENKELT: Vy måtte kjøre buss for tog mellom Skien og Larvik fra mandag til onsdag denne uka.

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Vy måtte hive seg rundt mandag kveld, etter at Jernbanetilsynet uten forvarsel besluttet å stanse all trafikk på den aktuelle togstrekningen.

Dette har ført til omrokkering av mannskaper, og ikke minst leie av nok busser til å håndtere et stort antall passasjerer.

Les også Bane Nor har drevet ulovlig – stenger togstrekning: – Rett og slett flaut

Tog innstilt fra Larvik stasjon til Porsgrunn og Skien

Prioriterer planlegging

Foreløpig er det ikke avklart hvem som skal betale ekstrautgiftene.

– Det er fortsatt usikkert hvor store kostnader som opparbeides som følge av stansen, sier Åge-Christoffer Lundeby. Han er kommunikasjonssjef i Vy.

Åge Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i Vy.

Åge Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i Vy.

Foto: Vy

Han sier at selskapet til nå har hatt fullt fokus på å løse de pågående utfordringene med transport, men at ekstrautgiftene også blir et tema i nærmeste fremtid.

– Vi kommer til å ha en diskusjon med Bane Nor. Da blir spørsmålet hvem som skal ta kostnadene for transport og merarbeid.

Lundeby kan heller ikke gi noe estimat på hva togskandalen har kostet per dag.

– Kostnadene varierer fra dag til dag, avhengig av bruk av taxi og andre utgifter, sier han til NRK.

Les også Togstansen på Vestfoldbanen: – Strekningen har aldri vært endelig godkjent

Pendlere kommer til Larvik stasjon med toget

Vi ikke diskutere saken gjennom media

Heller ikke Bane Nor kan svare på hvem som skal betale.

– Sånne dialoger tar vi ikke via media, sier konsernsjef Thor Gjermund Eriksen.

– Vi har en god dialog med Vy, og snakker daglig om alle mulige slags spørsmål. Dette er ett av dem, som vi selvsagt skal klarere ut.

Thor Gjermund Eriksen

Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane Nor

Foto: Anders Leines

Fra torsdag morgen gikk Vestfoldbanen som normalt igjen, etter at de onsdag fikk en ny midlertidig tillatelse fra Jernbanetilsynet.

Ny frist er satt til 22. desember.

– Innen den datoen må vi ha levert korrekt dokumentasjon, slik at vi får en permanent tillatelse på plass, sier Eriksen.