Hopp til innhold

Tester ut 11. klasse som tilbud til elever som sliter

Elever som ønsker det, kan bruke ett ekstra år til å forberede seg før videregående.

En mattebok i forgrunnen med elever i ufokus i bakgrunnen.

11 ÅR PÅ SKOLEN: Om du som elev sliter, kan et 11 år på skolen være løsningen.

Foto: Guro Hatlo / NRK

I første omgang gjelder dette elever som skal gå ved de tre videregående skolene Sandefjord, Melsom og Thor Heyerdahl videregående skoler i Larvik og Sandefjord.

Grunnen er at flere elever som starter på videregående har dårlige forutsetninger for å lykkes, forklarer fylkesordføreren i Vestfold.

– I stedet for at de skal gå på dette nederlaget, ønsker vi å tilby et opplegg som gjør at de er bedre rustet når de først kommer til videregående, sier Anne Strømøy.

Portrett av Anne Strømøy, fylkesordførerkandidat for Høyre i Vestfold.

Fylkesordfører i Vestfold, Anne Strømøy.

Foto: Robert Hansen / NRK

Inntil 20 elever kan få tilbudet om et 11. skoleår i pilotprosjektet.

– Dette skal være et individuelt og tilrettelagt løp for den enkelte elev, med mål om at de skal klare seg bedre på videregående.

Les også Gino ville slutte på skulen – no har han to fagbrev og jobb

Lars Gino Valen

Lykkes i Drammen og Oslo

Det er ikke første gang kommuner tester ut et 11. skoleår for elever på grunnskolen.

Det har tidligere vært prøvd ut i både Drammen og Oslo, med stort hell.

– Der har de hatt veldig gode resultater, derfor har vi også lyst til å prøve dette ut i Vestfold.

– Hvor mye kommer dette til å koste?

– Det kommer til å koste noen millioner. Foreløpig ligger det en bevilgning på 4 millioner, men lykkes vi er dette vel anvendte penger, sier Strømøy.

– Feil medisin

God oppfølging er nøkkelen for å løse lav motivasjon blant skoleelever, mener fylkesleder i Vestfold AUF, Karl-Henrik Trandem.

Han synes ikke pilotprosjektet er en god ide.

Karl-Henrik Trandem, fylkesleder i Vestfold AUF.

Karl-Henrik Trandem er fylkesleder i Vestfold AUF.

Foto: Privat

– At elever skal gå ett ekstra år på skolen før de kan begynne på videregående, er feil medisin. Vi mener prosjektet sender et signal om at det er elevene det er noe galt med, og ikke skolen.

Han mener dagens skole er for fokusert på teori, og at det finnes bedre løsninger.

– Vi er mer for en praktisk og variert skole, der unge føler på mestring. Uavhengig om de er gode med hendene eller hodet.

Et ekstra skoleår på ungdomsskolen føles unødvendig, synes Trandem.

– Vi vil ansette mange flere lærere, og gjøre skolen mer praktisk, der unge føler på mye mer mestring enn de gjør i dag, sier han.

Hei

Takk for at du leser. Har du tips eller innspill til denne saken eller andre ting vi bør skrive om? Send meg gjerne en e-post!