Flere forhandlere i Vestfold melder om høyere salg enn normalt siden juli i fjor, inkludert desember og januar.
– I fjor solgte vi båter til og med på julaften. I desember og hittil i januar har vi solgt ti til femten prosent flere båter enn i vanlige år, forteller Per Ivar Aas, daglig leder av Vestfold Maritim i Stokke.
Ifølge Aas solgte bedriften godt over 30 prosent flere båter i fjorårets sesong i forholdt til året før.
Ifølge Norges Båtbransjeforbund var nedgangen i båtsalget på landsbasis på cirka 60 prosent fra 2008 til 2013. Konstituert daglig leder Leif Bergaas mener at bransjen har kommet over kneika.
– I 2014 opplevde bransjen en konkret vekst, som kommer til å fortsette i 2015. Vi er på riktig vei igjen, men det er fortsatt et stykke igjen til vi er på nivå med toppårene, forteller han.
Les også:
Skjærgårdsjeeper og daycruisere populært
Ifølge Bergaas finnes det ikke klare statistikker på hvor mye båtsalget øker generelt, fordi forhandlere ikke har plikt til å rapportere inn salget sitt. Norboat har likevel gjort noen undersøkelser på dette.
– I 2014 økte markedet generelt med cirka fem prosent, sier Bergaas.
Han forteller at det er store landsforskjeller i båtsalget, og at det har økt mer enn gjennomsnittet på Sør- og Østlandet.
Siden juli i fjor har forhandlerne solgt flest skjærgårdsjeeper og daycruisere på 17–23 fot, særlig de som koster opp mot 500.000 kroner.
– I fjor var også vannscootere en av markedets store vinnerne, sier Bergaas.
Les også:
Oppheving av avgift har bidratt
Forhandlerne Herholdt Andersen og Memo AS i Tønsberg har merket salgsoppgang de siste par årene.
Herholdt Andersen doblet omtrent omsetningen i desember i forhold til året før, mens Memo økte salget med 20 prosent i disse månedene sammenlignet med i vanlige år.
Både Norboat og Vestfold-forhandlerne er enige om årsakene til oppsvinget.
– Nordmenn har funnet ut at de i større grad vil feriere hjemme og bruke båt. I tillegg har de to siste somrene vært veldig fine. Også hestekraft-avgiften, som ble avviklet 1. juli, har bidratt til økt salg, sier Jon-Willy Klausen, daglig leder i Memo.