Hopp til innhold

Nå blir båtmotorer billigere

Med et pennestrøk fjerner regjeringen hestekraft-avgiften på båtmotorer. Det gjør at mange nye motorer til fritidsbåter blir titusenvis av kroner billigere.

Finansminister Siv Jensen

En blid finansminister Siv Jensen møtte NRK på motorbåthavna ved Bestumkilen i Oslo tirsdag for å fortelle at regjeringen fjerner båtmotoravgiften.

Foto: NRK

I revidert nasjonalbudsjett som legges frem onsdag, fjerner Høyre-FrP-regjeringen båtmotoravgiften, som ofte omtales som hk-avgiften.

Dermed kommer regjeringen båtfolket i møte, etter at den etter høstens statsbudsjett gjorde seg mektig upopulær.

Bransjen ble rasende etter at regjeringen i statsbudsjettet i praksis økte prisen på drivstoff til båt.

– Jeg håper båtfolket setter pris på dette. Det vil bidra til en fornyelse av båtmotorene, og alle motorer på fritidsbåter på ni hestekrefter eller mer vil nyte godt av avgiftskuttet, sier Siv Jensen til NRK.

Siv Jensen har tidligere sagt til NRK at økt mineraloljeavgift er noe av det som har gjort aller mest vondt for FrP i regjering.

– Tulleavgift som betyr mye for folk

Jensen sier til NRK at båtmotoravgiften er en tulleavgift som betyr mye for den enkelte båteier, men lite for staten.

– Dette handler om å forenkle, og om å kutte en avgift som er unødvendig dyr å kreve inn for staten, sier Jensen.

Avgiften er på 161 kroner og 50 øre for hver hestekraft motoren har. Pluss moms.

Det gjør at en båtmotor på 100 hestekrefter kan bli 20.000 kroner billigere, så lenge hele avgiftskuttet gis videre til båtfolket.

Avgiften fjernes fra 1. juli, og finansministeren sier at det vil bli laget overgangsordninger.

Illustrasjonsfoto båt

Fordi båtmotoravgiften er en fast avgift pr hk, blir avgiftene større jo flere hestekrefter båten har. Eksempelvis får en påhengsmotor på 25 hestekrefter i overkant av 5000 kroner i lavere avgift.

Foto: Rainer Prang / NRK

Regjeringen mener at avgiftskuttet også er et godt miljøtiltak, fordi nye motorer støyer mindre og bruker mindre drivstoff enn eldre motorer.

Avgiften ble innført i 1978. Begrunnelsen for avgiften er å skaffe inntekter til staten samt å redusere støy og fart på sjøen ved å få folk til å velge mindre motorer.

– Beskjedent inntektstap for staten

Glenn Engen hos La-Sa Båt og Motor AS

Glenn Engen hos La-Sa Båt og Motor AS mener at båtmotoravgiften gjør motorer unødvendig dyre.

Foto: NRK

Jensen svarer ikke på spørsmålet om det å kutte ut hestekraft-avgiften på båtmotorer er blant de viktigste satsingene fra regjeringen i revidert budsjett, men sier at avgiften er dårlig begrunnet, dyr å kreve inn og dermed fornuftig å fjerne.

Avgiften ventes å innbringe 170 millioner kroner til statskassa i år. Finansministeren sier ikke noe om hvordan pengene skal dekkes inn.

– Dette dreier seg om et relativt beskjedent inntektstap for staten, og vi vil ikke bruke mer ressurser på å kreve inn en komplisert avgift. Det er mange klagesaker, og mange som opplever at dette er tullete. Vi rydder opp i tull, sier Jensen.

– Mange hester gir høy avgift

Hos La-Sa Båt og Motor AS på Vækerø i Oslo møter NRK Glenn Engen. Han mener HK-avgiften gjør båtmotorer tyngre å selge.

– I tillegg til prisen på motoren må kundene betale hestekraft-avgift og moms på toppen. På små motorer betyr det ikke så mye, men på motorer på 300-400 hestekrefter, betyr det veldig mye, sier Engen.

Kraftige innenbordsmotorer til båt

Også innenbordsmotorer får hk-avgift beregnet når de monteres i fritidsbåter. Motorene på bildet har hver 435 hestekrefter, noe som med dagens regler utløser en hk-avgift som inkludert moms utgjør 87.000 kroner.

Foto: NRK

AKTUELT NÅ