Etter en uventet hard og rask salgsnedgang for båt i 2008, spådde ekspertene i bransjen at salget ville ta seg opp igjen i 2010. Det skjedde ikke.
Det ble heller ingen opptur i 2011 eller i 2012.
Etter stor interesse under årets største båtmesse «Sjøen for alle», håpet båtbransjeforbundet Norboat at dette var tegn på lysere tider:
– Vi hadde håp, men det ser ikke ut til å bedre seg ennå. Salget er selvsagt væravhengig, men dårlig og kaldt vær er ikke eneste årsak. Vi er fortsatt preget av uroligheter i finansmarkedet, sier administrerende direktør Erlend Prytz i Norboat til NTB.
– Dessuten påvirkes folk av bekymring for personlig økonomi. I flere tilfeller er det kanskje en grunnløs frykt, men like fullt årsak nok til at de holder igjen med å kjøpe ny båt, fortsetter han.
- Les også:
(artikkelen fortsetter under)
Fremdeles båtelskere
Han påpeker at lavere salg enn forventet ikke nødvendigvis betyr fallende interesse for båtliv.
– Hvert halvår gjennomfører vi en undersøkelse som blant annet tar for seg bruk av fritidsbåter. I årene med dårligere salgstall har vi sett at bruken av fritidsbåt likevel holder seg på samme nivå. Rundt halvparten av befolkningen oppgir at de bruker egen eller andres båt i løpet av året. Det viser litt om interessen for båt, sier Prytz.
De siste årene har salget av bobil i Norge økt kraftig, og mange forhandlere melder at deres kunder sier de har solgt båten og kjøpt bobil i stedet.
- Les også:
- Les også:
(artikkelen fortsetter under)
Mange finn-søk
Prytz er litt skeptisk til å konkludere med at bobillivet har utkonkurrert båtlivet:
– I perioden 2005 til 2007 hadde vi et unaturlig høyt salg av nye båter, så det var ventet at det skulle gå ned. Men dette er typiske trender der pendelen svinger, og etter noen år med dårlig salg nå er jeg optimist og tror pendelen svinger tilbake til bedre båtsalg, sier Prytz.
Fremdeles høy interesse for båtmarkedet gjenspeiles i ferske tall fra finn.no. De viser at det har vært over 250.000 tusen søk på båter til salgs hver uke siden 1. april.
Det er for eksempel langt mer enn for bobil og campingvogn, som ligger på rundt 94.000 søk til sammen per uke.
Tallene fra finn.no viser også at det i 2011 og 2012 for første gang var flere private annonser for bobil enn for båter.
– Det er veldig vanskelig å tyde slike tall, men de viser i hvert fall at det ikke har vært noen eksplosjon av båtfolk som legger ut båten sin for salg på finn, sier Prytz.