Hopp til innhold

Slurv fører til dyrere forsikring

Dårlig vedlikehold av båten koster forsikringsselskapene flere millioner kroner i året.

Vallø båthavn

BÅTSESONG: Mange har allerede sjøsatt båten sin i Vallø båthavn i Tønsberg.

Foto: Julie Refseth / NRK

– Det er dyrt med forsikring, og det blir jo ikke billigere hvis stadig flere båteiere får unødvendige skader på båten grunn av dårlig vedlikehold, sier Arild Engelsen fra Tønsberg.

Sola skinner over Vallø Båthavn i Tønsberg. Det er fremdeles litt kaldt i lufta, men det setter ikke en stopper for Arild som nettopp har sjøsatt båten sin.

Arild Engelsen

PÅSKE VED SJØEN: Arild Engelsen (60) fra Tønsberg trives best på sjøen.

Foto: Julie Refseth / NRK

Engelsen mener det er viktig å vedlikeholde båten gjennom hele året for å unngå skader.

– Jeg starter med dette allerede om høsten. Jeg bor i nærheten, og sjekker båten nesten hver dag om vinteren for å sørge for at alt er i orden.

Mange båter synker

Beregninger Gjensidige har gjort viser at rundt 500 båter går under vann hvert år. Mer enn halvparten av disse er såkalt selvlensende/selvdrenerende. Skadene på båter som synker, koster forsikringsselskapene nærmere 50 millioner kroner i året.

– Mange tror at det å investere i en selvlensende båt er en garanti for at båten ikke synker. Slik er det ikke, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

De fleste fritidsbåter på markedet i dag er selvlensende. Det betyr at båten har et dreneringshull i skroget som i prinsippet skal drenere bort sjøsprøyt og regn.

– Ligger båten uten tilsyn på vannet, kan værforhold som vind, bølger, regn, snø og is bidra til det stikk motsatte. Nemlig at vann renner inn og ikke ut.

Voll mener selvlensende båter er blitt en falsk trygghet for mange.

Båtsesongen er i gang

Marina Askeland ved Vallø Marina i Tønsberg sier det er mange som kommer innom for å reparere båten sin før sesongen starter for fullt.

Marina Askelland

MANGE REPARASJONER: Hos Vallø Marina i Tønsberg reparerer de mange båtskader, forteller Marina Askeland.

Foto: Julie Refseth / NRK

– Vi har hatt folk som har levert inn båten sin og tenkt at det sikkert bare tar et par dager før den er ferdig reparert. En gang måtte jeg fortelle en familie at de dessverre ikke kunne dra ut med båten på flere uker siden skaden var så stor. Det var de ikke helt forberedt på.

Høye kostnader

I fjor ble det meldt inn 12 200 båtskader til forsikringsselskapene og betalt ut erstatninger på til sammen 540 millioner kroner, viser tall fra Finans Norge.

De vanligste skadene er båter som har sunket, tyveri eller brann. Over halvparten av alle skadene kom fra båter som havarerte.

En landsdekkende undersøkelse som If forsikring gjennomførte i vinter, viste at over halvparten av nordmenn ikke selv ser til båten sin i løpet av vintermånedene.

– Det er mange som får seg en litt kjedelig overraskelse når de nå vil klargjøre båten for våren, sier kommunikasjonsrådgiver Gunhild Gjølstad i If forsikring.