Hopp til innhold

Non-stop-action i lufta i Fyresdal

FYRESDAL (NRK): De bråker og lukter som storebror – og har en marsjfart på mer enn 300 km i timen. Den eneste forskjellen er at flygeren ikke sitter cockpiten, men styrer flyet fra en fjernkontroll, trygt plassert på bakken.

Torsdag 2. juni kunne du for første gang i Norge følge flyentusiastene i Jets of Norway direkte. Hit kom også noen av verdens råeste jetflygere.

– Det nærmeste du kommer et ordentlig jetfly

De er en liten, men entusiastisk gjeng i flyklubben Jets of Norway. 40 medlemmer, som alle er bitt av den samme flybasillen. Noen har også flyging som yrke.

– Dette er en ideell hobby for yrkesflygere, fordi de er vant til å fly – og liker livet i lufta! Dermed skjønner de også mer av naturkreftene når de styrer flyet fra bakken.

Lederen i flyklubben, Trond Hammerstad, har gått alle gradene. Han begynte med små modellfly som guttunge. Gradvis har han økt i størrelse. Det ultimate er når han tar fram den store modellen av en Starfighter – 4,5 meter lang og med et vingespenn på nesten 2 meter.

Jeg kan ikke tenke meg en tøffere hobby.

Trond Hammerstad

– Dette er det nærmeste du kommer et ordentlig jetfly. Det er samme lyden, samme lukta, samme drivstoff – og det blir like varmt bak motorene når flyet tar av. 650 varmegrader ut av eksosen, sier Hammerstad.

– Jeg kan ikke tenke meg en tøffere hobby enn dette.

Fart og spenning

Det er femte gang jetflyklubben Jets of Norway inviterer til flystevne i Fyresdal i Telemark. I tre dager er det non-stop action på den lille flystripa i skogkanten. Det er ventet nærmere 70 entusiaster fra hele verden. De fleste kommer fra Norden og Tyskland.

– Da møtes vi, viser fram flyene, ruler i lufta – det er fart og spenning. Også utrolig sosialt da. Vi treffer flyinteresserte mennesker fra alle samfunnslag.

Her diskuteres tekniske løsninger og problemer. Nye modeller blir underkastet kritiske blikk. Stoltheten er vanskelig å skjule når et nytt fly blir rullet fram på stripa. Bortsett fra at menneskene som står rundt er for store i forhold til flyene, så kunne vi like gjerne stått utenfor en hangar med ordentlige fly.

Det er lettere å lande når du flyr i lufta.

Trond Hammerstad

Hammerstad er ikke i tvil om at dette er den ultimate hobbyen.

– Den største utfordringen med å fly jetfly fra bakken er å beregne landingen. Det er mye lettere å lande et fly når du sitter i cockpiten og styrer med instrumenter og øyekontakt. Her er vi avhengig av vær og vind – og egen erfaring.

Trond Hammerstad og modellfly

650 varmegrader kommer ut av eksosen på flyet når det tar av, forteller Hammerstad.

Foto: Kurt Inge Dale / NRK

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark

Seriekobla campingvogner

Seriekoblede campingvogner på ferga mellom Horten og Moss: – Er som et vogntog